maskers

Cultuur & Bibliotheek

Cultuur zorgt, net als onderwijs, voor creativiteit en ondernemingszin, innovatie en groei. Beide ondersteunen, samen met sport, ook ons sociale weefsel.

N-VA Zedelgem wil daarom blijvend inzetten op een ruim en betaalbaar cultuuraanbod voor alle inwoners, van toneelvoorstellingen en dansoptredens tot concerten, tentoonstellingen en workshops voor kinderen.

Verbroedering Reil in stand houden

Bibliotheek

Behouden lokale bibliotheken in elke dorpskern

Verder ondersteunen van de bibliotheken als ontmoetingsplaatsen en kennis- en informatiecentra waar iedereen kan binnenlopen en gebruik maken van wat de bibliotheek te bieden heeft, fysiek en digitaal. De bibliotheek blijft een ontmoetingsplaats om te studeren, te lezen, te debatteren, cursussen te volgen, tentoonstellingen te bezichtigen…

Speelotheek

Om voldoende afwisseling te voorzien in speelgoed zonder onverantwoord veel geld uit te geven, stelt de gemeente pedagogisch verantwoord speelgoed ter beschikking aan ouders en onthaalouders onder de vorm van een speel-o-theek.

Bibliotheek beschikt ook over een aantal diensten waardoor blinden of slechtziende personen gebruik kunnen maken van de bibliotheek, zoals luisterboeken op dvd en boeken met grootletterschrift.

Jonkhove uitrusten met een tribune

Niet in het vaarwater van de verenigingen komen als gemeente, maar hen ten volle ondersteunen.

Belang van de adviesraden: ons stokpaardje!

Belang samenwerkingsverbanden

Toerisme

Inzetten op:

• Vloethemveld: natuurgebied en krijgsgevangenkamp
  • Merkemveld, Hoogveld, Plaisiersbos
  • Kasteel Loppem en doolhof
  • Romeinse geschiedenis
  • Doopvont Zedelgem Dorp
  • Wandelpaden en fietsroutes
  • Plattelandstoerisme, B&B’s, …
  • Brugs Ommeland
  • Lac van Loppem