bediende aan telefoon

Bestuurszaken

Een degelijke en burgervriendelijke dienstverlening

Om aan een degelijke en burgervriendelijke dienstverlening te kunnen doen volstaat een nieuwbouw op zich niet. Een nieuwbouw en een plan van aanpak kunnen helpen om de inwoners ten dienste te zijn, maar belangrijker zijn de mensen van de administratie en de menselijkheid waarbij personeel wordt ingezet.

N-VA Zedelgem vindt het dan ook zeer belangrijk dat er een op mensgericht beleid wordt gerealiseerd met enerzijds aandacht voor het personeel van de diverse gemeentelijke diensten en anderzijds een verstaanbare en mensvriendelijke dienstverlening naar de inwoners.

Een correcte relatie en verstandhouding tussen het gemeentebestuur en de gemeentelijke administratie is eveneens van zeer groot belang. Het is trouwens één van de taken en opdrachten van een gemeentebestuur om de juiste mensen op de juiste plaats te plaatsen, met oog op het bereiken van bovenstaande dienstverlening.

Het dient eveneens zeer duidelijk te zijn dat het gemeentebestuur namens de inwoners de gemeente bestuurt en stuurt, en niet de administratie. Deze laatste voert de besluiten uit van het gemeentebestuur en de gemeenteraad ter bevordering van een betere leefgemeenschap voor alle inwoners!

Enkele aandachtspunten:

  • Vertrouwenspersoon voor personeelsleden
  • Goeie werksfeer, nagaan waar het fout loopt
  • Blijvend inzetten op dienstverlening in deelgemeenten, misschien zelfs nog meer – alle dienstverlening   en documenten dienen in de woonkernen beschikbaar te zijn.
  • Dienstverlening aan burger moet kwalitatief zijn.
  • Kerntakendebat voeren en eventueel kijken wat uitbesteed kan worden of waar je initiatief kunt laten nemen door inwoners en verenigingen, gemeente neemt regisserende rol op zich.
  • Correcte en duidelijke reglementen – waarschuwend en bij herhaling verbaliserend optreden
  • Burger participatie overleg en interactie  
  • Permanente ideeënbus
  • Bewoners beter informeren – duidelijke communicatie op voorhand