Zedelgemse Jeugdraad is geen zombieraad

Op 8 maart 2021

Jong N-VA Zedelgem/BTO is opgelucht dat N-VA Zedelgem de inspraak van de jeugd op de agenda van de gemeenteraad heeft gezet. Zeker in tijden van corona mag de Jeugdraad geen zombieraad worden. Het punt kwam op de agenda naar aanleiding van de goedkeuring van een nieuw subsidiereglement, waarbij geen advies van de Jeugdraad voorlag.

In de navolgende gemeenteraad kwam het schepencollege met een positief advies van de Jeugdraad opdraven, dat zou verleent zijn op 8 december 2020. Het is vreemd dat het advies van de Jeugdraad niet werd voorgelegd in de gemeenteraad van 17 december 2020, als het al bestond. Wij stellen ons dan ook ernstige vragen bij de werking van de Jeugdraad.

“Als je een beetje respect hebt voor de inspraak van de jeugd, dan laat je adviezen op zijn minst goedkeuren door de algemene vergadering van de Jeugdraad”, laat ondervoorzitter Sam Vandoorne weten. “Nu worden de adviezen door het kernbestuur van de Jeugdraad genomen, een select clubje, waardoor alle andere jeugdverenigingen de kans worden ontnomen om deel te nemen aan het besluitvormingsproces”. Nochtans voorziet het reglement van de gemeentelijke adviesraden dat ook afwijkende meningen of minderheidsstandpunten een plaats moeten krijgen in het advies.

Opnieuw samenkomen
We moeten helaas vaststellen dat de Zedelgemse Jeugdraad momenteel een slapend bestaan lijdt, terwijl er wel allerhande adviezen worden verleend door het kernbestuur van de Jeugdraad. Buiten de recente samenkomst van 23 februari 2021, dateert de laatste algemene vergadering van 12 maart 2020, een jaar geleden! Het reglement van de gemeentelijke adviesraden laat de Jeugdraad toe om uit eigen initiatief voorstellen te doen, maar hoe kan een raad voorstellen doen als het bijna nooit wordt samengeroepen? Volgens het huishoudelijk reglement van de Jeugdraad mag het kernbestuur alleen advies verlenen voor dringende en actuele problemen. Het laatste jaar worden alleen nog adviezen verleent door het kernbestuur van de Jeugdraad. Als de Jeugdraad al een jaar niet meer samenkomt, is er dan wel nog sprake van dringende adviezen?

“Een dergelijke manier van werken kan niet langer getolereerd worden.”, benadrukt Sam. Als Jong N-VA Zedelgem/BTO vragen we dan ook dat de Zedelgemse Jeugdraad dringend gereanimeerd wordt en er minstens een tweemaandelijkse algemene vergadering wordt georganiseerd. Daarnaast dringen we er op aan dat de reglementen correct worden nageleefd.