N-VA Zedelgem betreurt beslissing om bushaltes Pierlapont – Merkemveld af te schaffen omwille van halte ‘Vaccinatiecentrum Groene Meersen’

Op 19 april 2021

Midden maart kwam een bericht op de website en Facebookpagina van de gemeente Zedelgem: ‘Vlot en veilig naar vaccinatiecentrum De Groene Meersen met buslijn 72’. Op 23 maart reageerde N-VA-gemeenteraadslid Eddy De Wispelaere met een mail naar de leden van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen. Hierin gaf hij aan dat 5 bushaltes schrappen op Sint-Elooi ten koste van 1 tijdelijke halte aan de Groene Meersen totaal niet in verhouding staat.

Het is uiteraard positief dat men met buslijn 72 een op- en afstaphalte ‘Zedelgem Zwembad’ had voorzien om het vaccinatiecentrum vlot te bereiken. De prijs die daarvoor betaald werd? Vijf haltes: ‘Zedelgem Groenhove, Station, Hamersvelde, Pierlapont en Merkemveld’. De laatste bediende halte zou ‘Zedelgem Groenestraat’ (ter hoogte van de Brugsestraat) zijn.

“Dat is een rare beslissing”, zegt Eddy De Wispelaere. “Omdat de bus van het rondpunt Groenestraat tot aan het vaccinatiecentrum Groene Meersen moet rijden en terug, worden de haltes vanaf Groenhove tot en met Merkemveld afgeschaft.” N-VA Zedelgem is benieuwd hoe De Lijn dit aan de gemeente Zedelgem heeft voorgesteld en wie van het College van Burgemeester en Schepenen deze onderhandeling heeft bijgewoond. Wij begrijpen de teleurstelling van de bewoners van de Pierlapont compleet.

Nieuw openbaar vervoersnet

Volgens de verantwoordelijke schepen Jurgen Dehaemers werd op verzoek van het gemeentebestuur door de gemeentelijke diensten contact opgenomen met De Lijn. De Lijn zelf was oorspronkelijk (medio februari) niet echt voorstander om een halte te voorzien aan de Groene Meersen. Er was geen enkel voorstel met de reguliere lijnen beschikbaar, laat staan bespreekbaar, om een halte/omleiding te voorzien. Het gemeentebestuur drong verder aan om te bekijken of er echt geen mogelijkheid was om een halte te voorzien. Uiteindelijk kwam het scenario van het nieuw openbaar vervoersnet ter sprake.

In de toekomst zou er sowieso verandering gekomen zijn aan lijn 72 en geen reguliere lijn meer rijden tot aan de wijk Pierlapont. Op basis daarvan werd gekeken of er, met het schrappen van die reisweg, nu toch een budgetneutrale halte aan het vaccinatiecentrum kon voorzien worden. Na verder onderzoek door De Lijn werd voorgesteld om Lijn 72 niet meer te laten doorrijden tot aan Merkemveld, maar de reisweg te eindigen ter hoogte van de Halte Groenestraat. Die halte is gelegen in de Groenestraat ter hoogte van de Brugsestraat. Door die wijziging in de reisroute vallen inderdaad de volgende haltes weg tijdens de volledige periode van het vaccinatieproces: Groenhove, Station, Pierlapont, Hamersvelde en Merkemveld.

Halte ten koste van inwoners

N-VA Zedelgem betreurt deze beslissing. Overal werd de bereikbaarheid van vaccinatiecentra in Vlaanderen groots aangekondigd om de noden van diegenen die de centra moeilijk kunnen bereiken, een oplossing te bieden. De oplossing in Zedelgem? Andere mensen in de problemen brengen. En wat is budgetneutraal? Wil dat zeggen dat de gemeente Zedelgem niets extra kon investeren om dit probleem op te lossen? N-VA Zedelgem vraagt zich serieus af wat er volgende week zal gebeuren met de jongeren die normaal gebruik maken van buslijn 72 vanuit Merkemveld om naar school te gaan. Of alle andere inwoners die gemotiveerd werden om gebruik te maken van het openbaar busvervoer en die nu moeten vaststellen dat de haltes tijdelijk of definitief worden afgeschaft. Het naar voren geschoven voorlopig alternatief 'de belbus' vormt ook absoluut geen flexibele oplossing. Deze wordt trouwens eind dit jaar geschrapt. “Voor N-VA Zedelgem is dit dus allesbehalve een goeie oplossing van het gemeentebestuur”, besluit Niko Larock, voorzitter N-VA Zedelgem.