Gemeenteraad 8 september

Op 16 september 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Enkele bedenkingen rond afgelopen gemeenteraad:

What’s in a name? Dit was simpelweg geen gemeenteraad! Om te voldoen aan het wettelijk aantal voorgeschreven gemeenteraden van 10, kreeg deze presentatieavond over intercommunales de noemer ‘gemeenteraad’ aangemeten.

Even ter opfrissing van het geheugen: in januari en mei dit jaar was er geen gemeenteraad gepland wegens ‘te weinig agendapunten’…  In juli is er traditioneel geen gemeenteraad, waardoor 8 september werd gebombardeerd tot extra (10de) gemeenteraad.

Het dient echter gezegd: de uiteenzetting van de meerderheidsraadsleden die in een intercommunale zetelen, was interessant.  Raadslid Eddy De Wispelaere gaf de sprekers dan ook terecht een compliment voor hun presentatie.  Meer nog, het was fijn om te horen dat de raadsleden ook eens iets meer konden/mochten uitbrengen dan het obligate ‘ja’ tijdens de stemmingen.

Gezien schepen Dehaemers en zijn ambtenaar voorafgaand aan de vorige gemeenteraad van augustus niet voldoende tijd hadden gehad om 2 schriftelijke vragen van raadslid Eddy De Wispelaere te beantwoorden, kwam dit tijdens deze ‘zitting’ aan bod. Helaas was schepen Dehaemers onverwachts niet aanwezig. Voorzitter Bart Vergote fungeerde als boodschapper en formuleerde het antwoord dat schepen Dehaemers hem, net voor de zitting, telefonisch had ingefluisterd. Toen raadslid De Wispelaere reacties gaf op het gekregen antwoord, ging de voorzitter daar meermaals op in.  Hiermee ging hij duidelijk zijn boekje te buiten gezien hij niet tot het schepencollege behoort en een min of meer neutrale rol dient te spelen.

OCMW raad

Ook hier was een presentatie geprogrammeerd door burgemeester Vermeulen over de vzw Zorg en Welzijn Zedelgem, maar deze ging niet door ‘omdat de Raad van Bestuur nog niet was samengekomen en zij geen achterhaalde beslissingen wou voorleggen’.  Maar niet getreurd: we krijgen deze presentatie later voorgeschoteld!