Gemeenteraad 28 oktober 2021

Op 6 november 2021

Naast de aanstelling van een nieuwe glunderende voorzitter Bart Vergote, de aanstelling van nieuwbakken schepen Charlotte Vermeulen, de vervanging van Frauke Breekelmans van de Groen-fractie door oudgediende Ivan Lahousse en de aanstelling van Paul Crutelle als nieuw meerderheidsraadslid, beleefden we vooral een rommelige zitting waarbij niet veel cruciale zaken aan bod kwamen.

Om te voorkomen dat te veel mensen te dicht bij elkaar zouden zitten, verhuisde de gemeenteraad voor de gelegenheid van de raadzaal boven naar de hal van de gemeenteraad beneden, waar iedereen nóg dichter opeen gepakt zat (met mondmasker weliswaar).

Bij de aanstelling van Charlotte Vermeulen als vertegenwoordiger binnen Igos, maakte raadslid Ann Pattyn van de gelegenheid gebruik om de nieuwe schepen te vragen of zij binnen deze intergemeentelijke samenwerking zou polsen hoe andere gemeentes het wél voor elkaar hebben gekregen om een degelijke sportaccommodatie te realiseren en eerder beperkte bruikbare initiatieven zoals het ‘multi’sportterrein beter te kaderen in een groot geheel in plaats van het ondoordacht neer te planten. De nieuwe schepen was duidelijk in de leer geweest bij haar collega’s want zij antwoordde ‘dat ze het zou meenemen’.

Ook op het punt van de aanstelling van Bart Vergote als vertegenwoordiger voor de aandeelhoudersbestuur van Riopact vroeg raadslid Ann Pattyn of hij zou kunnen nagaan of er een mogelijkheid bestaat om alsnog in te tekenen voor het verkrijgen van gratis watertappunten. Iets waar volgens eerdere info van de destijds bevoegde schepen geen interesse bestond. Intussen gaven enkele sportclubs te kennen dat de vraag hieromtrent hen niet had bereikt.

Raadslid Krista Vermeulen werd eerder aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van IMEWO. Raadslid Jean-Pierre De Groodt stelde haar de vraag of zij op de hoogte was dat netbeheerder Fluvius minder dividenden aan de gemeenten zal uitkeren. Ter compensatie besloot de regering Jambon om de minderopbrengsten te compenseren. Voor Zedelgem betekent dit een compensatie van ei zo na 350,000 Euro. Raadslid De Groodt vroeg dan ook dat het raadslid hier zou op toezien tijdens de algemene vergadering.

Betreffende de verkoop van de vervallen pastorie van Loppem, stelde raadslid De Groodt dat dit zeker niet te vroeg komt. Daarnaast vond hij het wel opmerkelijk dat de kerkfabriek, in een schrijven gericht aan de gemeente, vraagt om het ontvangen bedrag van de verkoop te investeren in de kerk van Loppem. Onze fractie vindt dat het ontvangen bedrag toe komt aan de belastingbetaler, gezien de gemeente Zedelgem in het verleden steeds is ingegaan op de verzuchtingen van diezelfde kerkfabriek. Schepen Dehaemers kon ons bevestigen dat de gemeente alvast niet op deze vraag zal ingaan.

Bij het punt betreffende de financiën van de kerkfabrieken, vond raadslid Ann Pattyn het vreemd dat zij had vernomen dat Tabor op 8 november een infomoment organiseert over een herbestemming van de kerk Sint-Elooi. Dit terwijl bij een eerdere vraag van onze fractie hieromtrent er in de verste verte nog geen vooruitzichten waren om hier zelfs maar over na te denken volgens het bisdom.

Tot slot was onze fractie tevreden dat een eerder door ons aangebracht initiatief, ter ondersteuning van ondernemers in Coronatijden, uiteindelijk wordt gerealiseerd. Vanaf 1 december kunnen ondernemingen een beroep doen op een toelage voor een begeleidingstraject van UNIZO. Coaching trajecten, bedrijfsorganisatie, leiderschap en financieel inzicht komen in aanmerking. Mooi, al vinden wij de opstart nogal aan de late kant. Wij hopen dat ondernemers hier volop zullen op intekenen, zodat deze coaching sessies er toe kunnen bijdragen dat financiële problemen vermeden of op zijn minst beperkt worden.

Wij blijven denken, durven, doen!