Gemeenteraad 27 april

Op 9 mei 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Zoals gebruikelijk, was onze fractie ook tijdens deze gemeenteraadszitting weer het meest actief.

Bij de rapportering van de werking van de Brugse Referentieregio, vroeg raadslid Ann Pattyn wat de stand van zaken is betreffende de opvang van regenwater bij bedrijven in industriezones, waarvan sprake in het document. Schepen Timmerman kon geen sluitend antwoord geven, gezien er nog maar recentelijk een infovergadering werd gehouden. Daarnaast stelde raadslid Ann Pattyn de vraag of het niet riskant is om een personeelslid in te zetten voor 2 gemeentes tegelijk, zodat deze uiteindelijk eventueel volledig overstapt naar de andere gemeente omdat de voorwaarden/werkomstandigheden daar beter lijken ? Hierop antwoordde de algemeen directeur dat dit een terechte bezorgdheid is.

Gezien de banaliteit van het agendapunt ‘handgift ransuil voor educatieve doeleinden aan project Vloethemveld’, deed raadslid Jean-Pierre De Groodt er nog een schepje bovenop. Hij opperde dat de schenker moet kunnen aantonen dat de opgezette ransuil wel degelijk zijn eigendom is.  Schepen Dehaemers trapte er met beide voeten in en gaf wat uitleg over eigendomsrecht…

Voor de intercommunale Zefier werd aan de raadsleden de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering gevraagd alsook van de aanstelling van de vertegenwoordiger.  Raadslid Eddy De Wispelaere vroeg de vertegenwoordiger van de gemeente, Sofie Pollet, tekst en uitleg van het voor Zedelgem betreffend document. Het raadslid omzeilde de vraag door te stellen dat ze de documenten pas doorneemt vlak voor vergadering, maar beloofde om tekst en uitleg te geven na de algemene vergadering.

Idem voor wat betreft de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en de aanstelling van de vertegenwoordiger voor WVI. Raadslid Wyno Debruyne kreeg van raadslid Eddy De Wispelaere de vraag voorgeschoteld wat de stand van zaken nu exact is van het project Zedelgem Zuid. Het raadslid zal ons eveneens achteraf informeren.

Vreemde vaststelling  bij het punt over de voorlopige vaststelling RUP Sportlaan - Sint-Aarnoutstraat. Nog voor dit punt gestemd werd op de gemeenteraad, werd dit gepubliceerd in Zedelgem magazine editie mei !  Terechte opmerking hieromtrent van raadslid Ann Pattyn.  Zij vindt het niet kunnen dat iets officieel kenbaar wordt gemaakt, terwijl dit nog niet werd gestemd in de gemeenteraad.

Raadslid Jean-Pierre De Groodt stelde zich vragen bij het punt over het structureel onderhoud van diverse straten.  Zo kaartte hij aan dat er, bij de geplande werken in de omgeving van de Ossebilkstraat, geen rekening werd gehouden met de problematiek van wateroverlast.  Schepen Haesaert maakte er zich van af met de vermelding dat de gemeente niet bevoegd is voor de Moubeek … Daarnaast gaf raadslid Ann Pattyn aan dat de bijgevoegde prioriteitenlijst niet overeenkomt met de geplande werken. Volgens schepen Haesaert is dit een dynamische lijst.  OK, maar kunnen we die dan ook consequent aanpassen aub ?

Ook bij het agendapunt over het jaarverslag 2022 van de woonwinkel had onze fractie een paar vragen. Raadslid Jean-Pierre De Groodt stelde zich vragen bij de aankoop en kwaliteit van agendasoftware van 3400€. Blijkt dat het om een uitbreiding van licenties gaat op het al gebruikte systeem van de gemeente.

Onze fractie, onder impuls van Eddy De Wispelaere, diende een vraag in betreffende de bestrijding van de Aziatische hoornaar. Deze vormt een bedreiging voor onze bijenpopulatie.  In dat opzicht vroeg onze fractie aan de gemeente om selectieve vallen aan te kopen voor alle Zedelgemse imkers. Het antwoord van schepen Timmerman dat volgde was eigenlijk vrij triest. De gemeente beschikt niet over een lijst van imkers in onze gemeente…  Daarnaast geeft de schepen aan dat een studie (van IMBO) aantoont dat deze vallen niet efficiënt zijn. Daarom gaat de gemeente niet in op ons voorstel tot aanschaf van dergelijke vallen.  Eddy De Wispelaere reageerde met de opmerking dat alle imkers zich moeten registreren bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Dus kan men op een eenvoudige manier ook de Zedelgemse imkers opzoeken. Raadslid Lahousse (Groen) trad ons bij door te zeggen dat diverse andere studies aantonen dat deze vallen wel degelijk efficiënt zijn. Ook hier merken wij dat alle mogelijke drogredenen om een voorstel van de oppositie af te wijzen, gebruikt worden. Op zich toch wel zielig voor een gemeente die in 2022 ‘bekroond’ werd als ‘Bijvriendelijke gemeente’.

Tot slot stelde raadslid Eddy De Wispelaere ook een vraag in verband met de ‘Schoolstraat’ in de Ieperweg in Loppem. Volgens ons raadslid werden de resultaten van de bevraging betreffende de enquête via geen enkel kanaal verspreid. In feite werd het tijdelijk politiereglement niet geëvalueerd en hernieuwd.  Met de diverse ontwikkelingen in de buurt, is het nochtans meer dan tijd dat dit gebeurt. Schepen Dehaemers ageerde wat geïrriteerd waardoor een discussie ontstond. Voorzitter Bart Vergote viel daarna danig uit zijn rol, en werd hier op gewezen door raadslid Eddy De Wispelaere.