Gemeenteraad 25 november 2021

Op 29 november 2021, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Door de stijgende Corona-besmettingen werd (terecht) beslist om de gemeenteraad opnieuw digitaal te laten doorgaan. Een positieve zaak voor de meerderheid om alle agendapunten er zo snel mogelijk (of nog sneller dan gewoonlijk) door te jagen. Wie ervaring heeft met digitale meetings, weet dat dergelijke communicatievorm niet echt uitnodigt tot debat, laat staan tot discussies. Zowel de gemeenteraad zelf als de OCMW-raad werden in 1 uur en driekwartier afgehaspeld (19u30 tot 21u15)! Digitalisering zou synoniem moeten staat voor vooruitgang en verbeterde efficiëntie. Nogmaals hebben wij het tegendeel moeten vaststellen. De verbinding van bepaalde raadsleden viel uit, problemen met de (geheime) stemmingen waardoor raadsleden parallel dienden te stemmen via de chat of mail …

Na het vertrek (jawel, de zoveelste in de rij) van raadslid Bart Haesaert, werd Jochen Bruneel geïnstalleerd.  Onze fractie wenst hem alle succes toe. Hij is weliswaar de laatste der CD&V-Nieuw-Mohikanen. Halfweg de legislatuur zijn alle opvolgers opgesoupeerd…

Onze fractie was verrast te vernemen dat de nieuwe voorzitter zijn handtekeningsbevoegdheid delegeert aan de burgemeester. Blijkbaar is de achterliggende reden dat hierdoor dat heen en weer mailverkeer vermeden wordt omdat de voorzitter niet continu aanwezig is en dit ook tot een betere efficiëntie leidt. Feitelijk komt het er op neer dat de functie van de voorzitter in principe herleid wordt tot een puur protocollaire functie, waarbij alles boven zijn hoofd beslist wordt, toch? Het was voor ons dan ook een hele geruststelling te vernemen dat deze kunstgreep ook werd toegepast bij de voormalige voorzitter…

Raadslid Eddy De Wispelaere vroeg zich af hoe lang het probleem van de vochtproblematiek in Kamphuis in het Vloethemveld nog zal aanslepen. Schepen Naessens kon ons inderdaad bevestigen dat de vochtproblematiek blijft aanslepen, maar dat de kosten hiervoor betaald zullen worden door ANB. Enkel het herschilderen is voor rekening van de gemeente Zedelgem.

Op diverse agendapunten betreffende de intercommunales valt ons oog op de vermelding van  ‘schaalvergroting’. Raadslid Ann Pattyn stelde daarom de vraag hoe de de meerderheid hier tegenover staat en of zij overwegen om eventueel met aanpalende gemeenten te fusioneren, werd het even stil. Geen mens die wist hier op te reageren, tot schepen Naessens te kennen gaf dat dit niet op de agenda staat en deze vraag afzonderlijk dient gesteld te worden. Waarvan akte!

Betreffende het plan voor een dienstgebouw op het kerkhof van Loppem, had raadslid Eddy De Wispelaere de vraag of het voorgelegd bestek wel degelijk werd herwerkt in functie van de recentelijk gestegen prijzen van de grondstoffen. Schepen Haesaert antwoordde dat de prijzen niet laag zijn en dat hij uit ervaring kon zeggen dat deze tarieven up-to-date en bijgevolg acceptabel zijn. Daarnaast vroeg raadslid De Wispelaere zich af in welke mate deze constructies ook nog dienen te worden geplaatst op de andere Zedelgemse kerkhoven en waarom dit niet in 1 operatie werd aangepakt. Burgemeester Annick Vermeulen pikte hier op in en wist te vertellen dat na Loppem ook nog de kerkhoven van De Leeuw en Veldegem aan bod dienen te komen.

Over het punt betreffende de naamsverandering van ‘Brivibaplein’ naar ‘Peerdenbilk’ heeft onze fractie zich onthouden. Raadslid Eddy De Wispelaere lichtte het stemgedrag toe door aan te geven dat hij het uiterst vreemd vond dat dit punt ter goedkeuring op de agenda staat, terwijl het aangekondigd symposium omtrent het kunstwerk nog niet is doorgegaan. Bijgevolg is het onmogelijk om het advies hieromtrent voorafgaand door te nemen.

In het kader van de overname door IVBO van het transport en verwerking van selectief afval, ontving de gemeente een schrijven op 23 juli. Raadslid Ann Pattyn stelde vast dat de gemeente een antwoord diende te formuleren uiterst op 16 september. Zij stelde zich de vraag welk nut het nog heeft om te stemmen eind november voor dit punt gezien de deadline inmiddels meer dan 2 maanden verstreken is…

In Aartrijke wordt de blauwe zone op de markt herzien. Een positieve zaak, al stelde raadslid Eddy De Wispelaere zich de vraag waarom de uitvoering pas meer dan 2 jaar na het eerder advies ter goedkeuring op de gemeenteraad komt. Het advies werd geformuleerd tijdens de verkeerscommissie van 9 september 2019! Naast deze nalatigheid, vroeg Eddy De Wispelaere ook of er eigenlijk wel een overkoepelende visie is wat betreft blauwe zones op het hele grondgebied van Zedelgem. In Veldegem is er bijvoorbeeld geen blauwe zone. Schepen Dehaemers tapte weer uit het zelfde vaatje door te stellen dat wij een raadslid hebben dat een zitje heeft in de verkeerscommissie. Daarnaast gaf de schepen aan dat de gemeenteraad niet het juiste forum is om een discussie te voeren over een visie.

In de OCMW-raad lag de goedkeuring van de beheersovereenkomst van de uitbating van het Lijsternestje en ’t Kaboutertje door de Blauwe Lelie op tafel. Raadslid Eddy De Wispelaere gaf aan dat de gemeente vooral veel ‘gratis geeft’. Zo wordt de infrastructuur en de tuin ter beschikking gesteld en wordt de tuin ook nog onderhouden door de gemeente. Dit staat in schril contrast met de private sector die alles zelf dient te financieren en dusdanig niet kan concurreren.

 

Tijdens deze gemeenteraad is nogmaals duidelijk gebleken dat burgemeester en schepencollege er een sport van maken om belangrijke items te ontwijken. Tijdens de eerste helft van de legislatuur kwamen vooral stoelwissels aan bod met daaraan telkens gekoppeld de postjestoewijzing binnen de intercommunales. Prominent aanwezig zijn ook de verkavelingen. Echte thema’s betreffende visie over mobiliteit (en blauwe zones), masterplan Groene Meersen, schaalvergroting, … worden keer op keer afgewimpeld. Wordt het niet stilaan tijd om het groter plaatje te bekijken? Onze fractie is in ieder geval vragende partij!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is