Gemeenteraad 24 november 2022

Op 5 december 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Na onze opmerking over de zeer korte gemeenteraad van oktober deden wij een vreemde vaststelling aan het begin van de deze gemeenteraad. De klok, die gebruikelijk boven de hoofden van het schepencollege prijkt, is verdwenen… Geen idee of er een oorzakelijke verband is. Mogelijks werd de klok gecontamineerd door de aanslepende slapstick betreffende de micro’s in de raadzaal?

Ook deze gemeenteraad werd duidelijk dat onze collega’s van de oppositie inmiddels in winterslaapmodus zijn geraakt. Van hun kant geen enkele opmerking of vraag over de 10 eerste items op agenda. Onze fractie trok daarentegen wel flink van leer.

Bij het punt betreffende de ‘verbeterde akte aankoop grond met gebouw Schatting 69 te Zedelgem’ stelde raadslid Eddy De Wispelaere de vraag hoe het komt dat dit, na goedkeuring in 2019, 3 jaar later nog eens moet voorkomen op de gemeenteraad en wie deze fout in de akte heeft ontdekt. Blijkt dat WVI deze correctie heeft aangevraagd.

Betreffend het item ‘subsidiereglement EHBO op school’ polste raadslid Eddy De Wispelaere of deze opleiding eveneens al werd voorzien voor het gemeentepersoneel. Daarnaast wees hij er op dat de lijst met AED-toestellen niet meer up to date is. Tevens vroeg hij zich af waar het mobiel AED-toestel, dat destijds door N-VA Zedelgem aan de gemeente werd geschonken, zich bevindt. Blijkbaar is dit toestel ook helemaal niet terug te vinden op de uitleenlijst van de gemeente.  Dit terwijl het eigenlijk de logica zelve is dat de toestel op elk event, dat in Zedelgem georganiseerd wordt, standaard aanwezig zou moeten zijn. De repliek van de burgemeester was ‘dat ze het zouden meenemen’.

Aangaande het agendapunt over de goedkeuring van agenda en de aanstelling van een vertegenwoordiger (Stijn Timmerman) voor de buitengewone algemene vergadering van IVBO had raadslid Ann Pattyn een inhoudelijke vraag over de vermelding dat ‘ons afval te calorisch’ is. Zij kreeg een duidelijke uitleg van schepen Naessens hieromtrent. Jammer dat de aangeduide vertegenwoordiger niet eens de kans kreeg om een antwoord te formuleren…

Raadslid Ann Pattyn vroeg raadslid Wyno Debruyne, bij het punt ‘agenda en aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger bij WVI’, hoe het nu juist zit met de aankoop van de gronden van Sint-Elooi Zuid. Het raadslid zal een eerder gestuurde mail hieromtrent nog eens doorsturen. Mooi, hopelijk kaart hij onze vraag ook aan tijdens de buitengewone algemene vergadering.

Bij het retributiereglement vastgoedinformatie vroeg raadslid Ann Pattyn aan schepen Devriendt of deze kost gelijklopend is met de ons omringende gemeenten. Schepen Devriendt zal dit navragen. Wij maakten voordien al ons huiswerk en stelden vast dat in Oostkamp en Beernem de kost 50 € bedraagt, terwijl Zedelgem 200 € zal afrekenen.

Bij de toelichting over Digibank – Addendum aan de samenwerkingsovereenkomst was schepen Goes blijkbaar nogal van de kaart want ze moest tot twee maal toe haar betoog opnieuw starten. Raadslid Eddy De Wispelaere vond het nogal vreemd dat een overeenkomst die eerder in juni werd goedgekeurd, achteraf nog moet aangepast worden. Hij vroeg schepen Goes of dit gevolg was van het feit dat Oostkamp de neiging had om het laken te veel naar zich toe te trekken. Schepen Goes fietste mooi rond de vraag, maar aan haar mimiek was duidelijk te zien dat Eddy De Wispelaere het bij het rechte eind had.

Volgend op een eerder uitgevoerde studie ontstaat uiteindelijk een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zedelgem en de strategische economische raad Zedelgem. Uiteraard is onze fractie tevreden over de realisatie hiervan. Raadslid Ann Pattyn plaatste wel een kleine voetnoot door te stellen dat ze niet goed begreep waarom de gemeente 3 maanden de tijd heeft om te reageren op een vraag van de economische raad, terwijl de economische raad wel binnen een maand moet reageren op een vraag van de gemeente. Aansluitend vroeg Ann Pattyn hoe ver het staat met de ambtenaar lokale economie, waarop schepen Ann Devriendt aangaf dat de selectiesprocedure tegen 15 december zou moeten afgerond zijn.

Bij het aansluitende punt subsidiereglement ter stimulering en ondersteuning van de lokale economie gaf raadslid Ann Pattyn te kennen dat ze de verschillende namen voor deze raad nogal verwarrend vond. Schepen Devriendt stemde hiermee in en verklaarde dat er in het kader van de communicatie aan gewerkt wordt om met 1 duidelijke benaming naar buiten te komen.

Onze fractie diende ook een aantal vragen in.

Zo vroeg raadslid Ann Pattyn of er de mogelijkheid bestaat om alle raadsleden (niet enkel  burgemeester, schepenen en voorzitter) te voorzien van een officiële sjerp, zodat bij officiële gelegenheden duidelijk is wie gemeenteraadslid is. Schepen Dehaemers was eerder te vinden voor een badge, maar ging toch licht overstag toen bleek dat in andere gemeenten een sjerp voor alle raadsleden wel gebruikelijk is.

Raadslid Eddy De Wispelaere vroeg schepen Charlotte Vermeulen wat de houding is van het schepencollege inzake het Noord-Zuid beleid. Is er nog interesse van uit de gemeente? Zijn er nog nieuwe initiatieven ? Is er ondersteuning van uit de administratie? Volgens schepen Vermeulen staat er nieuw overleg gepland en zal de gemeente de initiatieven logistiek ondersteunen.

Tot slot vroeg raadslid Ann Pattyn naar de resultaten van het project ‘Kwartiermaken’ dat weldra op zijn einde loopt. Schepen Goes gaf toelichting over de diverse acties die er gebeurd zijn en zei dat er gezocht wordt naar buurtwerkers die de werking voor een stuk zouden kunnen verder zetten. Nog volgens schepen Goes zullen de straatambassadeurs vanaf 2023 operationeel zijn.

Heeft u vragen of wilt u een probleem aankaarten ? Neem gerust contact op met onze raadsleden!