Gemeenteraad 23 september 2021

Op 9 oktober 2021

Bij het begin van de gemeenteraad werd een minuut stilte gehouden naar aanleiding van het eerder overlijden van Geert Verhegge.

Het was pijnlijk om vast te stellen dat de micro/geluidsinstallatie het ook dit keer niet deed. Een jaarlijks terugkerend fenomeen bij de respectievelijke presentaties van de zonecommandant en de korpschef.

Het ontslag van Groen-raadslid Frauke Breekelmans deed ook onze fractie de wenkbrauwen fronsen. Raadslid Eddy de Wispelaere drukte zijn respect voor haar uit en verwees naar het eerder afhaken van enkele raadsleden. Het siert haar dat zij, gezien de door haar aangehaalde privéredenen, wél de verantwoordelijkheid neemt om niet langer te zetelen.

Onze fractie had, bij monde van Jean-Pierre De Groodt, bedenkingen bij de verkoop van de sociale leerwerkplaats. Eigendom van de gemeente wordt van de hand gedaan, terwijl er gigantische huurgelden worden neergelegd voor instanties zoals de ‘sociale kruidenier’. Dit gebouw staat al een aantal jaren leeg. Inwoners van Zedelgem dienen leegstandsheffing te betalen, terwijl de gemeente Zedelgem zelf ongestraft een deel van haar patrimonium laat leeg staan.

De gemeente Zedelgem is op zoek naar een preventieadviseur die zowel in Zedelgem, Beernem en Oostkamp zal ingezet worden. De vorige preventieadviseur is het zoveelste lid van de administratie die er de brui aan heeft gegeven. Raadslid Ann Pattyn stelt zich de vraag hoe een preventieadviseur die voorheen fulltime in Zedelgem werd ingezet, en blijkbaar niet al zijn werk rond kreeg, dit nu op de 2 daartoe voorziene dagen moet realiseren. Volgens schepen Naessens heeft de preventieadviseur een ondersteunende en rapporterende taak.

De leden van de gemeenteraad krijgen ter kennisname een protocol voorgeschoteld voor duurzame streekontwikkeling tussen de regio Brugge en de Provincie West-Vlaanderen. Als raadslid Eddy De Wispelaere de vraag stelt wie in Zedelgem hierbij betrokken geweest is, kijkt iedereen van het schepencollege naar elkaar. Blijkt dat het een tekst betreft van december 2019 die nu pas ontvangen werd door de gemeente. Volgens schepen Naessens wordt het protocol behandeld op het niveau van het burgemeestersoverleg, terwijl de burgemeester zegt dat er nog geen besprekingen waren met de burgemeesters. Fractieleider Eddy De Wispelaere stelt zich de vraag of deze moeilijke tekst niet werd ontworpen om zodoende de postjes te behouden in de Provincie.

Bij de opvolginsrapportering over het eerste semester van dit jaar had raadslid Ann Pattyn een aantal bedenkingen. De aangekondigde ‘straatambassadeurs’ zijn nog steeds niet opgestart. Volgens schepen Goes zijn er weinig kandidaten en wordt verder bekeken hoe dit ingevuld kan worden. Volgens de rapportering is het Masterplan De Groene Meersen ‘gefinaliseerd’, maar tot op heden kregen wij nog niks te zien. Ook voor sportzaal Jonkhove zijn er ‘ideeën maar nog geen concrete visie’. Ook qua aanleg van speelpleintjes is er geen enkele vooruitgang. Van de doelstelling om 60 IBA’s (Individuele Behandeling van Afvalwater) te installeren tegen eind 2021 werden er inmiddels 14 gerealiseerd (= 23%). Nogmaals moeten wij pijnlijk vaststellen dat bepaalde budgetten werden voorzien, maar niks concreet gerealiseerd werd…

Bij de beslissing over de deelname aan het lokaal energie- klimaatpact had raadslid Ann Pattyn een paar vragen in petto. Weliswaar juicht onze fractie deze deelname toe, maar vraagt zich af hoe Zedelgem concreet hiertoe zal bijdragen. Op de vraag hoeveel ton CO2 Zedelgem zal besparen tegen 2030 kon schepen alvast Naessens niet antwoorden. Eveneens vroeg ons raadslid om via alle mogelijke kanalen de inwoners van Zedelgem te informeren over premies en subsidies. Aansluitend op het betoog van Ann Pattyn, gaf een raadslid van de meerderheid de opmerking dat zij nog nooit zo’n oppositie heeft meegemaakt! Een compliment dat wij met plezier in ontvangst nemen! Fractieleider Eddy De Wispelaere pareerde met de melding dat het de taak is van de oppositie om de vragen en bemerkingen over niet gerealiseerde projecten,  die ons via de bevolking bereiken, in de gemeenteraad naar voren te brengen.

Op het einde van de GR vroeg Eddy De Wispelaere aan schepen Dehaemers wanneer hij antwoord zou krijgen op zijn vraag van september 2020 i.v.m. de inventarisatie van fietsstallingen aan de diverse bushaltes op het Zedelgems grondgebied. Wel kregen we het goede nieuws dat de fietsstalling aan Loppem Heidelberg binnenkort eindelijk aangepast wordt.

‘The opposition occupies the benches in front of you, but the enemy sits behind you’ – Winston Churchill

OCMW Raad

De gemeente besliste om een aantal woningen te verkopen in Aartrijke. Hieromtrent had raadslid Jean-Pierre De Groodt een aantal bemerkingen. Hij stelde zich de vraag of de huidige inwoners werden geïnformeerd en of zij hulp krijgen in hun zoektocht naar een andere woning. Volgens schepen Goes is dit het geval. Jean-Pierre stelde zich ook de vraag of onze gemeente klaar is voor een eventuele nieuwe golf van vluchtelingen die aan Zedelgem worden toegewezen, waarop schepen Goes antwoordt dat hiervoor voldoende bestaande woningen ter beschikking zijn.