Gemeenteraad 23 mei 2019

Op 28 mei 2019

Naar maandelijkse gewoonte geven we graag kort een verslag over onze tussenkomsten op de gemeenteraad. Mocht u vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren!

Veiligheidsbeeld 2018 binnen de politiezone en de gemeente – toelichting

Vraag van raadslid Jean-Pierre: Woonkern Aartrijke heeft met de bestaande trajectcontrole richting Jabbeke een succesvolle manier om de snelheid aan banden te leggen.....Waarom kan dat ook niet richting Zuidwege op de gewestweg waar er echt geen maat staat op snelheidsovertredingen ? Het antwoord van burgemeester Vermeulen luidde als volgt: destijds werd een keuze gemaakt tussen die 2 mogelijke trajectcontroles. Er was ook een duidelijke ONWIL vanwege het Vlaams Gewest. Schepen Dehaemers voegde er nog aan toe dat onze minister Ben Weyts misschien es beter zijn huiswerk  moet maken.
Jean-Pierre antwoordde dat er misschien met de minister én het Vlaams Gewest nog eens kan overlegd worden na de verkiezingen.

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Raadslid De Groodt zegt dat zijn bekommernis zich vooral richt op de verkeerszones richting De Leeuw. De burgemeester antwoordt dat het aanvankelijk de idee was om de trajectcontrole te voorzien in de Brugsestraat maar dit kon niet omdat het een gewestweg is. Toen werd gekozen om te investeren in trajectcontrole op een gemeentelijke weg. Schepen Jurgen Dehaemers zegt dat hij raadslid De Groodt wil bijtreden wat communicatie met het Vlaams Gewest betreft: er is weinig inspraak mogelijk. De schepen zegt dat het raadslid, in bijzonder zijn fractie NV-A, bij uitstek geplaatst is om dit aan te kaarten bij de bevoegde minister (NV-A) en vraagt het raadslid om het nodige te doen.

Organisatiebeheersing - Rapportage - Resultaten zelfevaluatie - Actieplanning 2019-2021

Raadslid Ann gaf aan dat ze het jammer vindt dat dezelfde coalitie al jaren aan de macht is en dat uit intern onderzoek blijkt dat 'er nood is aan duidelijke beleidskeuzes (vb: opwaardering Groene Meersen; centraal-decentraal werken). De diensten ervaren politieke besluiteloosheid alsook onvoeldoende politieke daadkracht om knopen door te hakken; alsook ervaren de diensten dat besliste zaken vaak gebaseerd zijn op emotionaliteiten  (vb: studie bouwmeestersscan: Zedelgem heeft een volgend beleid,  een proactieve beleidsvisie ruimtelijke ordening ontbreekt).'

Verder staat in het rapport ook nog dat 'de toekomstfocus van de organisatie en de beleidskeuzes niet duidelijk en vaak wisselend zijn zodat het voor medewerkers niet duidelijk is waar de organisatie naartoe wil'.

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Raadslid Ann Pattyn verwijst naar de verslaggeving over het feit dat medewerkers politieke besluiteloosheid ervaren en dat medewerkers het bestuur vragen om knopen door te hakken en om hun beslissingen niet te laten afhangen van emotionaliteiten. Raadslid Pattyn benadrukt dat dit voor haar zeer bevreemdend is omdat het huidige bestuur al een hele tijd bestuurt. Raadslid Ann Pattyn zegt dat ze hoopt dat er daar nu verandering in zal komen. Schepen Jurgen Dehaemers antwoordt dat dit de mening van de medewerkers is.

IVBO algemene vergadering 26 juni 2019 - Goedkeuring agenda en aanstelling vertegenwoordiger

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Raadslid Ann Pattyn peilt naar het financieel verlies. Schepen Arnold Naessens zegt dat er ingezet zal worden op vele maatregelen op vlak van afvalbeleid. Hij haalt ondermeer het voorbeeld aan van de groene stroomcertificaten, in concreto de verhoging in de uitgaven. De opbrengsten dekken de uitgaven niet langer.

Personeel- Wijziging personeelsformatie en organogrammen

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Raadslid Eddy De Wispelaere zegt dat hij hoopt dat de voorstellen voor de technische dienst nu snel gerealiseerd zullen worden want zijn inziens is dit al vele jaren een grote noodzaak. Raadslid De Wispelaere vraagt verder naar de personeelskost en hij verwijst naar eerdere alarmering rond de stijging van de personeelskost door de vroegere schepen van financiën. Schepen Arnold Naessens zegt dat er nu een meerkost is, de bedoeling is om te investeren in nieuwe structuren en software om daarna efficiëntiewinsten te boeken, ook op vlak van personeelsinzet (bvb. al dan niet of deels vervangingen van personeelsleden met pensioen in de verdere toekomst).

Goedkeuring uitvoeringsdossier van verkaveling van gronden aan de Heidelbergstraat te Loppem

Raadslid Eddy De Wispelaere vroeg zich af op een gedeelte van de overname van de grond door de gemeente te maken had met de aanleg van een fietspad. Bij de goedkeuring van de verkaveling had de eigenaar voorgesteld om het fietspad achter het gebouw door de overheid te realiseren. Dit zou verder gerealiseerd worden over de Kerkebeek en uitkomen op de grond van Loppems Garden. Menig eigenaar van Loppemse Garden was niet nu bepaald gewonnen voor het voorstel. Eddy vroeg hierover duidelijkheid, daar na de realisatie van het rondpunt aan de opritten (Lac van Loppem – gedeelte Brugge), men zou starten met de reeds lang aangekondigde uitwijkstrook aan de Autobaan op de Heidelbergstraat (knooppunt spoorweg). Hij hoopte dat er nu eindelijk een deftig antwoord komt rond de problematiek van de verkeersveiligheid aan het station te Loppem, wetende dat men in het verleden onrealistische ontwerpen tekende (zoals drie rijstroken op de ruimte van twee baanvakken – zwaar verkeer kon de dorpskom van Loppem richting Lac niet inrijden).  Met het antwoord van schepen Haesaert moeten we vaststellen dat van de destijds voorgestelde plannen door de toenmalige schepen Patrick Arnou – bij de goedkeuring van de verkaveling – nog geen verdere stappen zijn genomen.

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Op de vraag van raadslid Eddy De Wispelaere naar situering van de weg antwoordt schepen Peter Haesaert dat het nog niet zeker is dat er over de beek gegaan wordt. Er moet nog een en ander uitgezocht worden. Het raadslid besluit hiermee dat dit nog niet in de eerste jaren gerealiseerd zal zijn en stelt verdere vragen naar het fietspad. De schepen antwoordt dat het fietspad behouden moet worden, daarom wordt ook een zone voorzien voor een fietspad en uitwijkstrook.

Mededelingen:

Vraag van raadslid Ann Pattyn in verband met gemeenschapscentrum GlaZ

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Schepen Arnold Naessens zegt dat het vooral een veiligheidsissue is (glasbreuk door de storm). Vandaar dat het GlaZ niet langer verhuurd wordt. Alle mogelijke opties worden overwogen ten tijde van de opmaak van het meerjarenplan. Het kosten-batenplaatje dient grondig bekeken. Raadslid Ann Pattyn merkt op dat Raakvlak een gunstig advies gaf om het gebouw te slopen. De schepen zegt dat hij geen weet heeft van dit advies en hij benadrukt dat het glazen gedeelte als kunstwerk gecatalogeerd werd. Vandaar dat er grondig zal moeten overwogen worden wat er met dit gebouw kan gebeuren.