Gemeenteraad 23 juni

Op 7 juli 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad

Donderdag 23 juni ging de laatste gemeenteraad voorafgaand aan het zomerverlof door. Niet dat de raadsleden danig vermoeid zijn van het hoog tempo aan gemeenteraden. Zowel in januari als mei vond de meerderheid het niet nodig om een GR te laten doorgaan. Gezien juli traditioneel ook niet opgetreden wordt, dreigt het decretaal vastgelegd minimumaantal raden van 10 niet gehaald te worden. Burgemeester en schepenen toverden echter een verlossend konijn uit de hoed: in september wordt de raadsleden een toelichting voorgeschoteld over de werking van de intercommunales waarvan Zedelgem deel uitmaakt.

In tegenstelling tot de andere oppositiepartijen, was onze fractie goed op dreef.

Na het interessant jaarverslag door de zonecommandant van de brandweer stelde raadslid Eddy De Wispelaere de vraag wat de financiële impact is voor de gemeente gezien de noodplanning in de toekomst door de brandweer zal overgenomen worden waarop de zonecommandant te kennen gaf dat het uiteindelijk een nul operatie zal betekenen omdat de uitvoer van de taken in eigen beheer of door derden sowieso centen kost.

Tijdens het betoog van Eddy De Wispelaere betreffende de toewijzingsovereenkomst voor het nieuwbouwproject site St-Maarten, vond schepen Dehaemers het nodig om voorzitter Vergote aan te porren om ons raadslid te onderbreken omdat hij niet snel genoeg aan zijn vraag toe kwam. Eddy De Wispelaere kon de onderbreking niet echt smaken en gaf terecht aan dat het een investering betreft van 5 miljoen euro, en dat een paar minuten spreektijd voor een dossier met dergelijke investering hier absoluut niet misplaatst was.  Raadslid De Wispelaere stelde schepen Goes de vraag of er een financiële meerkost zal zijn, waarop zij antwoordde dat er hoogstwaarschijnlijk een extra kost zal zijn ten gevolge van de stijging van de kostprijs van de materialen. Daarnaast gaf ons raadslid aan dat hij weinig verslagen terugvindt van de werkgroepen die zich met dit project bezig houden. Ook vroeg hij of er inmiddels een plan van het project beschikbaar was, zodat de benutting van de ruimtes door de verenigingen ook concreet kan besproken worden.

Na de voorstelling door schepen Devriendt betreffende de jaarrekening, van het dienstjaar 2021, stelde raadslid Ann Pattyn traditiegetrouw enkele vragen. Zo informeerde ze naar de verkoop van de gronden aan het kerkplein in Zedelgem en of er rekening gehouden wordt met de stijgende energiekosten. Raadslid Pattyn gaf ook aan dat ze zeer tevreden was dat er finaal dan toch een Masterplan Groene Meersen is, maar dat ze zich afvroeg wanneer alle raadsleden dit nu ook eens te zien zouden krijgen. Schepen Vermeulen pikte in en vertelde dat eerst de betrokken (sport)verenigingen zullen geïnformeerd worden.

Bij het thema kerkfabrieken kwamen ook een aantal bemerkingen van raadslid Ann Pattyn. Gezien de oplopende kosten voor onderhoud van het patrimonium van de kerkfabrieken, stelde raadslid Pattyn zich de vraag of de buitenschoolse kinderopvang niet kan ondergebracht worden in de school of in het dienstencentrum. Schepen Devriendt vond het een goed idee, maar gaf aan dat de normen voor buitenschoolse kinderopvang heel hoog liggen.

Toen het punt van de gebruiksovereenkomst jeugdlokalen aan bod kwam, gaf Eddy De Wispelaere schepen Vermeulen te kennen dat hij aangenaam verrast was dat dit punt in alle verslagen van de diverse jeugdraden terug te vinden was.

Raadslid Jean-Pierre De Groodt had bedenkingen bij de samenwerkingsovereenkomst met Covias m.b.t. ‘Kwartiermaken’ in Veldegem. Hij vroeg zich af waarom dit budget niet gebruikt wordt voor het activeren/verder uitwerken van het project van de ‘straatambassadeurs’. Hij merkte ook op dat hij het toch wel vreemd vindt dat ‘kwartiermaken’ zich enkel beperkt tot Veldegem, terwijl in Aartrijke de dienstverlening voor een stuk teruggeschroefd wordt. Daarnaast vroeg hij ook of er extra middelen zullen ingezet worden voor kwetsbaren met nood aan psychische ondersteuning. Volgens schepen Goes valt dit onder de werking van het OCMW.

De bemerking van raadslid Eddy De Wispelaere over de tekst van het reglement ondersteuning van goede doelen deed enkele wenkbrauwen fronsen. Zo bleek uit de tekst niet duidelijk of verenigingen al dan niet ondersteund kunnen worden. Raadslid De Wispelaere voegde er ook aan toe dat hij wel verwonderd was dat de Welzijnsraad bij dit punt (en ook bij de vorige) niet betrokken is geweest.

Bij de goedkeuring van het wegentracé van de fietspaden langs de Oostkampse baan (uitvoering door Provincie West-Vlaanderen), benadrukte raadslid De Wispelaere het belang van de veiligheid op het kruispunt met de Steenbrugsestraat.

Volgende gemeenteraad staat gepland op donderdag 25 augustus, tenzij de bewindvoerders dit niet meer nodig achten natuurlijk…