Gemeenteraad 23 februari

Op 9 maart 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Onze fractie stond weer paraat op de gemeenteraad van februari! Fractieleider Eddy De Wispelaere diende helaas verstek te geven wegens ziek thuis.

Bij de voorstelling door brandweercommandant Filiep Dekiere van het jaaractieplan 2023 van hulpzone 1, informeerde raadslid Ann Pattyn naar de actuele stand van zaken met betrekking tot de fitheid van het personeel. Een item dat de commandant het jaar voorafgaand had aangekondigd als ‘fit for fire’. Blijkt dat 12% niet het gewenste niveau halen. Daarnaast stelde ze de commandant ook de vraag waarom het actieplan voor centralisatie van de administratie voorlopig on hold werd geplaatst. Dit kan enkel leiden tot een betere efficiëntie.  Volgens de commandant is het hiervoor wachten op de bouw van een nieuwe kazerne in Brugge.

Bij de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVBO, rees bij onze fractie de vraag waarom in het kader van de overname van de containerparken door IVBO plots ‘voldoende kandidaten’ in de tekst diende geschrapt te worden. Voormalig schepen Naessens repliceerde hier op dat er al voldoende ‘kritische massa’ was om tot deze beslissing te komen en de vermelding dus niet meer relevant is. Lees : de beslissing werd toch al genomen …

Na de presentatie door de algemeen directeur van de rapportage organisatiebeheer 2022 en kader 2023-2025, stelde raadslid Ann Pattyn nog enkele detailvragen over de voorgelegde tekst en een aantal van de gebruikte termen. Achteraf kreeg zij hiervoor een schouderklopje van de algemeen directeur, die vaststelde dat onze fractie steeds opnieuw de moeite doet om alle verwante documenten van de gemeenteraad grondig door te nemen.

Bij de beslissing tot verkoop van het oud gemeentehuis en bibliotheek van Veldegem vond raadslid Ann Pattyn het vreemd dat er in de verkoopakte vermeld staat dat er geen ‘EPC-waarde’ gekend is, terwijl er wel vermelding van wordt gemaakt in het schattingsverslag. Even stilte en wat ongemakkelijk geschuifel op de stoelen … Voor de bepaling van de verkoopprijs werd onder ander een appartement in het Veltershof als vergelijking genomen. Geïnteresseerd zoals we zijn in het immobiliënavontuur van onze gemeente, vroeg raadslid Ann Pattyn hoe de verkoop vordert van de appartementen in het Veltershof (voor de leken onder ons : locatie beter gekend als ‘het zwembad van Veldegem’). Van de 18 appartementen zijn er effectief al 4 verkocht. Vier!

Het college vroeg ons ook goedkeuring voor de verkoop van een lap grond op de hoek van de Koning Astridstraat en de Halfuurdreef. Instelprijs: 69.000 €.  Dezelfde lap grond, met daarop een woning, werd destijds door de gemeente gekocht.  Het huis werd om ‘veiligheidsredenen’ gesloopt. Totale kost aankoop: 192.000 € + sloopwerken & afvalberging + kost schatting + kost leveringsplicht + kost akte.  Onze fractie stemde met dit punt in, enkel en alleen om maar een fractie van de verloren kosten gerecupereerd te krijgen.  Hierbij merkte raadslid Ann Pattyn op dat zij eerder gezegd had dat er beter eens een inventaris zou worden gemaakt van alle gevaarlijke punten zodat er op basis van objectieve cijfers ingrepen kunnen gebeuren.  Heel wat hoekhuizen zouden voor de bijl moeten gaan indien de aangewende ‘veiligheidsreden’ overal op het Zedelgems grondgebied zou worden toegepast.

Zowel de concessiecontracten voor uitbating van De Groene Meersen als van Strooien Hane lopen op hun einde, waardoor deze herzien worden. Raadslid Ann Pattyn gaf aan dat de contracten wel zeer technisch opgesteld zijn en enorm veeleisend (eigenlijk niet haalbaar) op vlak van permanente controle door de concessionaris na elke sportbeurt. Daarnaast wordt eveneens gepoogd om zoveel mogelijk taken die normaliter door gemeentepersoneel worden uitgevoerd, nu zoveel mogelijk af te wentelen op de concessionaris. Dit weliswaar tegen betaling. Schepen Charlotte Vermeulen kreeg het zichtbaar wat op de heupen van de opmerkingen, en stelde dat de contracten eigenlijk een leidraad zijn, maar dat alles uiteindelijk in overleg gebeurt met de concessionaris.

OCMW-raad

Raadslid Jean-Pierre De Groodt gaf aan dat de indexatie van de dagprijs van de serviceflats Residentie Eugénie Soenens voor sommige ouderen mogelijks zwaar zal vallen. Schepen Ellen Goes verklaart dat de indexatie te wijten is aan ‘een nalatigheid’ en dat bewoners met eventuele financiële problemen zullen bijgestaan worden door individuele begeleiding.

Wij blijven denken, durven, doen!