U bent hier
Gemeenteraad 22 april 2021
Ook dit keer een digitale gemeenteraad. Deze was live te volgen en is achteraf in principe steeds opnieuw te bekijken via een link op de website van de gemeente. Dit keer duurde het echter zeer lang vooraleer de link (https://www.youtube.com/watch?v=XUIJTToIbiw) op de website werd vermeld, zogezegd wegens een ‘technisch gegeven’. Verder in dit verslag wordt duidelijk waarom er een ‘technisch probleem’ is.
Onze fractie stemde in met de beslissing om het bouwheerschap van het project Sint-Maarten toe te kennen aan de gemeente voor het project multifunctioneel gebouw Sint-Maarten. Toch maakte raadslid Ann Pattyn zich zorgen over de inhoudelijke problemen en de haalbaarheid van het project. Onze fractie wees eerder op de invloed van de nog niet gekende BTW-heffing waaraan het project zal onderworpen worden. In het meerjarenplan werd uitgegaan van een tarief van 6%. In het geval toch 21 % van toepassing is, betekent dit een meerkost van 750.000 euro!
Het reglement over het plaatsen van verkoopautomaten kon dan weer niet onze goedkeuring genieten. Met deze stelling stonden we niet alleen. Op Vlaams Belang na, stemden alle oppositiepartijen tegen. We begrijpen dat het gemeentebestuur een wildgroei aan verkoopautomaten wil tegengaan. Echter hangt dit reglement met plak en spuug aan elkaar. De aanleiding van dit reglement is ‘meerdere vragen voor het plaatsen van automaten’. Jammer genoeg kon men ons geen antwoord geven op de vraag hoeveel aanvragen het betrof. Groen vroeg om dit punt uit te stellen naar de volgende gemeenteraad, zodat dit beter kon uitgewerkt worden. Om deze stemming te activeren was de voorzitter de kluts volledig kwijt (digitaal 31:15 – 32:45): slapstick van de bovenste plank! De schepen verwees ook dat dit reglement afgetoetst werd met de ons omringende gemeenten. Wij vroegen dit na in vergelijkbare gemeenten Beernem, Torhout en Oostkamp, maar daar is dit blijkbaar nog niet van toepassing…
Bij het punt betreffende het wegentracé aansluitend op de Azalealaan en parking voor de school van de scholengroep Sint-Rembert palend aan de Groene Meersen, kregen de 2 trekkende schepenen het wat warm. Fractievoorzitter Eddy De Wispelaere gaf nogmaals te kennen dat onze fractie het jammer vindt dat het onderwijs het dorp verlaat. De aanleg van deze parking en de school zou moeten kaderen in een groter geheel. Dat is duidelijk niet het geval, gezien het nog steeds wachten is op een ‘Masterplan Groene Meersen’. Flashback! De maandag voorafgaand aan de gemeenteraad werden ook de fractieleiders van de oppositie uitgenodigd voor een extra meeting over dit project. Schepen Naessens en schepen Haesaert deden hierin een smeekbede opdat de oppositie zich unaniem achter hun voorstel zou scharen. Nogal vreemd, in de wetenschap dat de meeste oppositiepartijen vroeger al hun bezorgdheid hadden geuit in verband met dit project. Onze argumenten werden telkens weggewuifd en vragen nooit beantwoord. Nu opeens zou iedereen het opeens klakkeloos eens met hen moeten zijn terwijl niemand voorheen ooit gehoord werd… Plots kwam de kat op de koord: ‘De school moest eerst de mogelijkheid krijgen om de gronden te verwerven’ volgens schepen Naessens (digitaal 54:40 – 55:40). Daarom mocht en kon er niet eerder gecommuniceerd worden. Conclusie: alles wordt achter de rug geregeld en van zodra alles in kannen en kruiken is vraagt men de oppositie en de leden van de meerderheid om netjes ja te knikken. Niet echt een toonbeeld van transparant beleid … Rest de vraag of iedereen in de meerderheid nog op dezelfde lijn zit. Bij de stemming gaf een raadslid van de meerderheid haar stem als volgt weer : ‘Ja, maar met gemengde gevoelens.’ (digitaal 1:27:17 – 1:27:34). Zou zij de enige zijn die er zo over denkt?
Toch nog even toevoegen dat N-VA absoluut niet gekant is tegen een nieuwe school. De huidige infrastructuur is hopeloos verouderd. Wij wensen alle leerlingen en leraars een mooie nieuwe school toe, maar in dit project klopt het volledige plaatje helaas niet.
Binnenkort worden enkele fietsstraten toegevoegd in de diverse schoolomgevingen. Onze fractie is tevreden dat onze eerder gevoerde actie dan toch vruchten heeft afgeworpen. Raadslid Ann Pattyn stelde wel de vraag of onze gemeente gebruik zal maken van de subsidies die Vlaanderen ter beschikking stelt voor het aanleggen, herstellen of verbeteren van fietsinfrastructuur. Daarnaast drong zij ook aan op een betere zichtbaarheid (bvb rood wegdek) van de fietsstraten.
Bij monde van raadslid Eddy De Wispelaere, stelde onze fractie de vraag waarom 5 haltes in Sint-Elooi werden opgeofferd voor 1 halte aan de Groene Meersen. Eerdere besprekingen met De Lijn haalden blijkbaar niet veel uit, bijgevolg werd bovenvermelde oplossing door het College van Burgemeester en Schepenen goedgekeurd. Een ding was men wel vergeten: communicatie naar de burger… Nu het leeuwendeel van de 60-plussers al zijn eerste inenting heeft ontvangen, verschijnt opeens een artikel in het Zedelgem magazine van mei. De inwoners van Sint-Elooi (Pierlapont, Merkemveld, Hamersvelde, …) die gebruik maken van het openbaar vervoer om zich te verplaatsen naar het centrum van Zedelgem, dienen zich eerst te verplaatsen naar de vervanghalte ‘Groenestraat’. Inderdaad, die halte waar je de bus veel en lang ziet stilstaan… Op 1 juli rijdt lijn 72 als voorheen, maar op 1 januari 2022 vervalt dit opnieuw. De wijk Pierlapont zal vanaf dan niet meer via de reguliere dienst bediend worden.
Raadslid Ann Pattyn stelde tot slot een vraag i.v.m. de e-box: een digitaal platform waar je officiële documenten kunt ter beschikking stellen en beheersen. Is Zedelgem bereid om met dit systeem te werken? Volgens schepen Dehaemers wordt bekeken of dit kanaal voldoende efficiënt is, omdat er nu al een aantal platformen ter beschikking zijn.