Gemeenteraad 16 december 2021

Op 29 december 2021, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Ook de laatste gemeenteraad van dit jaar gebeurde digitaal. Deze werd voornamelijk beheerst door de meerjarenplanaanpassing en de ondertussen traditionele stemmingen voor de stoeltjesdans van vertegenwoordigers bij o.a. intercommunales.

In de meerjarenplanning zien we vooral dat voorziene investeringen voor 2021 doorgeschoven worden naar volgende jaar. Een fenomeen dat we ook vorig jaar al hebben vastgesteld (https://zedelgem.n-va.be/nieuws/gemeenteraad-17-december-2020?pq=nieuws&...). Naast de vaststelling dat de kost voor de bouw van het multifunctioneel gebouw in Loppem ondertussen 13% hoger wordt geraamd, en het nog steeds niet duidelijk is wat er met de voorziene 450.000 € voor renovatie van sporthal Jonkhove zal gebeuren, had raadslid Ann Pattyn dan ook nog  een aantal andere bemerkingen. In 2020 was er in totaal 1.650.000 euro voorzien voor sportinfrastructuur. In de 2de aanpassing is er uiteindelijk 1.495.000 voorzien. Eind 2020 werd 520.000 verschoven naar 2021. Uiteindelijk werd hiervan in 2021 slechts voor 13.200 € geïnvesteerd… Ann Pattyn stelde de vraag hoe het voorziene budget voor 2022 van net geen 500.000 € zal gespendeerd worden. Volgens schepen Devriendt is 200.000 € voorzien voor nieuwe kleedkamers voor Excelsior Zedelgem, ter vervanging van de krotten palend aan de tennisclub. Volgens schepen Haesaert zouden deze kleedkamers ook voor een stuk voor TC Zedelgem zijn, maar gezien nog niet gekend is waar hun tennishal zal neergepoot worden, zijn er nog geen concrete plannen om de kleedkamers te realiseren. Schepen Vermeulen voegde er aan toe ‘dat er volop overleg is, maar dat het allemaal niet zo simpel is.’ Een riedeltje dat we nu al 3 jaar moeten aanhoren … Op de vraag van Ann of het schepencollege kon antwoorden welke zaken in 2022 nu effectief zullen gerealiseerd worden, bleef het een tijdje pijnlijk stil, waarna schepen Vermeulen te kennen gaf dat er nog niks concreet voorzien is. (Quid masterplan Groen Meersen ?)

Dat een digitale vergadering niet altijd saai moet zijn, maar ook tot hilariteit kan leiden werd duidelijk bij de ‘geheime’ stemmingen voor de (plaatsvervangend) vertegenwoordigers voor de intercommunales. Toen een meerderheidsraadslid aangaf dat het stemmen niet lukte via de doorgestuurde link, zei hij dat hij ‘voor’ stemde, waarop de directeur aangaf dat dit niet mocht omdat het een ‘geheime’ stemming was. De directeur gaf aan dat het raadslid ook een sms mocht doorsturen met zijn stemgedrag… Tot overmaat van ramp kwam aan het licht dat het mogelijk was om, via de doorgestuurde link, meer dan 1 keer te stemmen. Slapstick van de bovenste plank!

Op de agenda stond eveneens een onderzoeksrapport lokale economie, wat wij met veel interesse hebben doorgenomen. Op het eind van deze lijvige studie wordt geconcludeerd dat volgende acties een hoge prioriteit hebben: 1. Aanstellen van een centraal aanspreekpunt ‘lokale economie’ die inzet op een geoptimaliseerde dienstverlening. 2. Uitwerken van een strategische economische adviesraad. 3. Een actieve communicatie naar lokale ondernemers. Onze fractie had, in aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, geen studie van 139 pagina’s nodig om tot deze conclusies te komen. Uit ons verkiezingsprogramma onder het thema economie & ondernemen : https://zedelgem.n-va.be/onderwerpen/economie-en-ondernemen . De studie toont eveneens aan dat een voltijds ambtenaar lokale economie noodzakelijk is. Frappant dat burgemeester en schepenen beslissen om een halftijds ambtenaar hiervoor aan te werven! In de veronderstelling dat deze ambtenaar een uurtje tijd zou uittrekken voor een gesprek met alle 2595 (cijfer 2020) bedrijven in Zedelgem, dan zou deze hier al 68 werkweken ononderbroken mee bezig zijn. Halftijds betekent dit 136 werkweken, wat zou neerkomen op een totale doorlooptijd van bijna 3 jaar… Wat is het nut om een studie te laten uitvoeren indien burgemeester en schepenen achteraf toch eenzijdig beslissen om het anders aan te pakken?

Bij het punt ‘personeelsformatie’ fronsten wij opnieuw de wenkbrauwen. Raadslid Ann Pattyn kaartte aan dat voor de halftijdse ambtenaar lokale economie een uitgebreide functieomschrijving werd opgesteld, terwijl een voltijdse ‘cluster coördinator Omgeving’ aangeworven wordt waarvan niet duidelijk is wat zijn/haar takenpakket zal zijn. Volgens schepen Naessens is het de bedoeling om de directeur te ontlasten en continuïteit te verzekeren in geval de directeur bvb ziek zou vallen. Wij zien het enigszins anders: naast de diensthoofden, management team en directeur wordt nóg een extra managementfunctie gecreëerd. In de tekst ter goedkeuring wordt eveneens vermelding gemaakt van een ‘cluster coördinater Mens’, waarvoor ‘het draagvlak zeer miniem is’. De deur wordt wel op een kier gelaten. Schepen Verhegge zaliger waarschuwde eerder al voor een ontsporing van de personeelskost …

In de rubriek vraag & antwoord polste raadslid Ann Pattyn hoe burgemeester en schepenen staan ten opzichte van een schaalvergroting. Schepen Naessens gaf te kennen dat daar intern nog niet over werd gesproken en dat er ook nog geen toenadering is geweest door aanpalende gemeenten.

In de OCMW-raad geeft raadslid Jean-Pierre De Groodt aan dat onze fractie niet echt wild is van het plan om het pand waar de sociale kruidenier gevestigd is definitief aan te kopen. Niet in het minst omdat er voordien door de gemeente opsmukwerken gebeurden, waardoor de aanschafwaarde van het pand hoger komt te liggen. Dit wordt enigszins afgezwakt door schepen Ellen Goes. Jean-Pierre benadrukt dat hij wel tevreden is dat de appartementen boven de sociale kruidenier ter beschikking kunnen gesteld worden van mensen in noodsituaties.

In 2021 gaven onze raadsleden het beste van zichzelf voor Zedelgem en al zijn inwoners. Wees gerust, in 2022 zullen zij opnieuw hun beste beentje voorzetten voor alle Zedelgemnaars.