De eindejaarslijstjes van N-VA Zedelgem: deel 4

Op 30 december 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Hoe blikken onze bestuursleden terug op het voorbije jaar? En wat wensen ze jou voor het nieuwe jaar? Dit zijn de antwoorden van Ann Pattyn, Sam Vandoorne, Emma Casteleyn en Lars De Coster.

1. Ann Pattyn

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

Een jaar vol verrassingen dat aangetoond heeft de mensen heel veerkrachtig zijn.

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

De oorlog in Oekraïne, het verder zetten van het spelletje van Trump, de energiecrisis.

En in Zedelgem het heuglijke feit dat er op politiek vlak een weg is gevonden om de school van het dorp ruimte te bieden om een nieuwe school te bouwen dicht bij de dorpskern.

Het feit dat de politiek in Zedelgem blijft verder gaan op de piste van het bouwen van een nieuw politiekantoor. Een verwezenlijking met heel veel van de centen van alle burgers die gezien het samenwerken steeds belangrijker wordt, we in een overkoepelende politiezone zitten eigenlijk niet nodig is en beter kan besteed worden aan de mensen uit Zedelgem.

Wat was jou het beste radio en/of tv-programma, toneelstuk, concert, boek, film, cd of optreden in het afgelopen jaar?

Het optreden van Arnoud Vandenbossche, burn out.

Wie wens je wat toe voor 2023?

Ik wens iedereen vooral niets te veel en niets te weinig en een open blik naar de toekomst waarin je je dromen kan nastreven, mag vallen en weer opstaan, gesteund door mensen die in je geloven en van je houden.

2. Sam Vandoorne

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

2022 was een jaar van heropleving, maar ook van destructie. We kwamen terug vanuit het coronadal. Alles was weer mogelijk: we konden weer activiteiten organiseren; we konden terug samen komen met familie en vrienden op café op evenementen. Anderzijds moesten we met lede ogen aanzien hoe er terug oorlog losbrak op het Europese continent. Het lijkt ver weg, maar het is heel dichtbij. Zeker in deze koude dagen gaan onze gedachten naar de vele Oekraïense gezinnen die het zwaar te verduren hebben.

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

De grootste stommiteit van dit jaar is opnieuw een sluiting van een kerncentrale en de kabbelende onderhandelingen met Engie. Het is onbegrijpelijk dat er in volle energiecrisis onze nationale energieproductie – die bovendien klimaatvriendelijke energie oplevert – wordt afgesneden.

Onder vuur.

Wie wens je wat toe voor 2023?

Ik wens iedereen een voorspoedig en gezond jaar toe. Het is wat cliché, maar gezondheid van eenieder blijft toch nog altijd belangrijk.

3. Emma Casteleyn

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

2022, een boeiend maar vooral een wisselend jaar. Het was een jaar met (gelukkig) meer vrijheid.

Corona is steeds minder en minder aanwezig in onze levens maar al snel kwam er plaats voor anderen dingen waar ik toch graag even bij stil sta.

De inval van Rusland in Oekraïne liet bij velen een indruk na, ook op mij.

De vele vluchtingen die op zoek zijn een veilige en warme nieuwe thuis.

Daarnaast het overlijden van koningin Elizabeth zorgde voor heel wat onrust in het Verenigd Koninkrijk.

Ook kwam er een energieciris op ons af, de apenpokken vonden hun weg naar België, het hele Qatar gebeuren vond plaats...

Kortom om, een jaar om even stil van te worden en te beseffen hoe dankbaar we mogen zijn om hier te zijn.

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

In een land als België zijn er wel meerdere opvallende poltieke feiten die een indruk nalieten. Zo was er het ontslag van Eva De Bleeker, sluiting van een kerncentrale, de discussie rond het pensioensysteem, geen oplossing voor asielopvang en toestroom aan vluchtelingen...

De finale van het WK, een top match met de nodige spanning!

Ook de serie Nonkels vond ik fantastisch!

Wie wens je wat toe voor 2023?

Ik wens iedereen een jaar toe vol liefde, vrienschap, nieuwe avonturen, dromen die mogen uitkomen... kortom een jaar om in te knallen!

4. Lars De Coster

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

2022 was een jaar die voor mij grotendeels terug vrijheid betekende. Weer meer naar de les, een fantastische reis naar Albanië, nieuwe hoofdstukken met familie en vrienden en een bachelordiploma in de rechten.

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

De houding van de Europese landen ten opzichte van de Russisch-Oekraïnse oorlog. De verregaande maatregelen door de EU en de bijhorende noodopvang van circa 4,8 miljoen Oekraïnse vluchtelingen in de EU (en 50.000 in België).

Met streamingdiensten die als paddenstoelen uit de grond schieten vandaag de dag heb ik zoveel verschillende programma’s zien passeren dat het moeilijk is er een favoriet uit te kiezen. Ik ga gemakelijkheidshalve voor Vlaanderens populairste soap: Thuis!

Wie wens je wat toe voor 2023?

Ik wens iedere Zedelgemenaar, Vlaming, Belg, Europeaan en bij uitbreiding ieder mens een gelukkig en gezond 2023 toe. Mogen alle dromen uitkomen! En als we al vooruit mogen lopen in 2024 een klinkende overwinning voor N-VA!