Weyts investeert in uitbreiding sportsite De Groene Meersen in Zedelgem

Op 28 december 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Sport

Vlaams minister van Sport Ben Weyts investeert € 330.676 in de uitbreiding van sportsite De Groene Meersen in Zedelgem. Het project werd samen met nog 11 andere projecten uit heel Vlaanderen geselecteerd omdat het zorgt voor een serieuze verbetering van de sportinfrastructuur. Weyts wil zoveel mogelijk kwaliteitsvolle infrastructuur om op die manier zoveel mogelijk Vlamingen te laten sporten. “Dit is een fantastisch kerstcadeau voor Zedelgem”, zegt Eddy De Wispelaere, fractieleider N-VA Zedelgem.

Vlaanderen investeert de laatste jaren steeds meer in sportinfrastructuur. Minister van Sport Ben Weyts heeft een ‘Sportspurt’ ingezet met € 185 miljoen middelen. Het is een nooit geziene investering die voor elke Vlaming moet renderen.

Weyts maakt nu € 330.676 vrij voor het uitbreiden van sportsite De Groene Meersen in Zedelgem. Het project werd samen met nog 11 andere projecten uit heel Vlaanderen geselecteerd omdat het zorgt voor een serieuze verbetering van de sportinfrastructuur, waar veel mensen van kunnen genieten. De site 'De Groene Meersen' bestaat 50 jaar en is onvoldoende aangepast aan de eigentijdse noden. Er komt zowel nieuwbouw als renovatie met oog voor energiebesparende maatregelen. Met meer sportaanbod en versterkt partnerschap met de gemeente en de sportclubs wil de site een meer divers publiek bereiken. Nieuwe sporten zijn padel, pickleball, darts en petanque. Voetbalkleedkamers worden gerenoveerd en geënt op een multifunctioneel gebruik. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in toegankelijkheid van accommodatie en energiebesparing om het beheer financieel haalbaar te houden.

“We investeren fors zodat alle Vlamingen dichtbij huis sportinfrastructuur van hoog niveau hebben”, zegt Weyts. “Het is straks nieuwjaar en dan koesteren veel mensen het goede voornemen om meer te sporten. Goede infrastructuur in je eigen buurt maakt het makkelijker om die eerste stap te zetten”.

“Dit is alvast een stap in de goede richting. De opwaardering komt geen dag te vroeg. Eindelijk wordt een aantal sportverenigingen de mogelijkheid geboden om hun activiteiten uit te breiden”, zegt Eddy De Wispelaere. “Maar er is nog werk aan de winkel!”. “Gelukkig zag het college van burgemeester en schepenen tijdig in, dat hun eerder plan voor de inplanting van een nieuwe school aanpalend aan de site ‘De Groene Meersen’, niet realistisch was” besluit de fractieleider, die vroeger zelf nog schepen van sport was.