Welke steun krijgen lokale handelaars?

Op 21 april 2020

Vraag gemeenteraad van donderdag 23 april 2020

Net zoals bijna overal ter wereld, wordt onze gemeente getroffen door het coronavirus. Een impact is er nagenoeg voor iedereen. Hopelijk blijft het aantal gevallen in onze gemeente op gezondheidsvlak beperkt. Daarnaast stellen we een significante vertraging van de economie vast. Ook op lokaal vlak zijn heel wat handelaars verplicht onderhevig aan de volledige of gedeeltelijke sluiting van hun handelszaak.

Zowel op federaal als op Vlaams niveau zijn al diverse steunmaatregelen aangekondigd :

• Hinderpremie
  • Compensatieverlies bij zwaar omzetverlies
  • Tijdelijke werkloosheid
  • Belastinguitstel of vrijstelling van sociale bijdragen
  • Overbruggingsrecht voor zelfstandigen
  • Halve overbrugginsrecht voor zelfstandige bijberoepers of gepensioneerden
  • Uitstel voor indienen fiscale aangiftes
  • Belastinguitstel fiscale schulden
  • Uitstel betaling bancaire kredieten
  • Garantieregeling nieuwe kredieten

Inmiddels is de (gedeeltelijke) sluitingsplicht al meer dan een maand van kracht. Helaas zullen bovenvermelde maatregelen niet àlle kosten van onze handelaars dekken, zoals bvb. huur, winstderving, etc. Diverse handelszaken deden recentelijk aanzienlijke investeringen, waardoor de huidige situatie er mogelijks toe kan leiden dat het water hen tot aan de lippen komt. Om faillissementen en oplopende leegstand in onze dorpskernen tot een minimum te herleiden is het een noodzaak dat het gemeentelijk bestuur onze zelfstandigen een duwtje in de rug geeft.

In diverse gemeenten en steden in Vlaanderen werden al verschillende vormen van steun aan de lokale handelaars bevestigd :

• Take-away handelszaken registreren, publiceren en promoten
  • Schrappen van kleine belastingen/retributies (herrekening standgeld markt, …)
  • Aankoopbon per inwoner, te besteden bij een lokale handelaar binnen een vrij korte periode om bijgevolg relatief snel koopgedrag te stimuleren. Daarbij financiert de gemeente een bepaald percentage van het bedrag om zodoende een win-winsituatie te creëren bij zowel consument als handelaar. De Zedelgemse cadeaubon zou kunnen bijgevoegd worden bij het versturen van de Milieubelasting.

Naar de totale bevolking van onze gemeente kunnen er ook initiatieven genomen worden:

• Aan alle gezinnen de nodige mondmaskers te bezorgen (zie Leuven, Zulte, Ardooie, …)

Onze fractie gaf, bij de voorstelling van het meerjarenplan, al eerder aan dat het budget voor lokale economie ondermaats was. Onze lokale handelaars zullen, na versoepeling van de huidige maatregelen, meer dan ooit nood heb aan zuurstof en lokale steun. Uitzonderlijke situaties vragen uitzonderlijke maatregelen. Een investering in één of een combinatie van bovenvermelde maatregelen vraagt een herziening van het meerjarenplan. Minder prioritaire zaken zullen bijgevolg moeten wijken.

Hierbij onze vraag : Welke, naast de eerder aangekondigde federale en Vlaamse maatregelen, worden door onze gemeente effectief genomen ter ondersteuning van onze lokale handelaars? Wanneer worden deze gecommuniceerd? En wanneer worden ze in voege gebracht?

N-VA-fractie Zedelgem: Eddy De Wispelaere, Ann Pattyn, Jean-Pierre De Groodt

N-VA-voorzitter Zedelgem: Niko Larock