Gemeenteraad 28 september

Op 12 oktober 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Driewerf hoera!  De jarenlange soap van nauwelijks functionerende micro’s beleefde blijkbaar zijn laatste aflevering.  De voorzitter beloofde dat dit tegen de volgende gemeenteraad in orde zal zijn.  De eerste bewijzen zijn alvast de nieuwe boxen die inmiddels werden opgehangen.

Bij het punt over de aankoop van het pand van het voormalig kinderdagverblijf ’t Pagaddertje in Aartrijke trok raadslid Ann Pattyn namens onze fractie sterk van leer. Opnieuw verscheen een beslissing van burgemeester en schepenen eerst in de pers, nog voor dit ter goedkeuring op de gemeenteraad werd voorgelegd. Het betreft een onvoorziene uitgave van 430.000 € + 50.000 € geraamde opknappingskosten, waarbij het intern advies van de financiële dienst genegeerd wordt. Daarenboven zijn de garanties, die de nieuwe uitbater worden opgelegd, alles behalve waterdicht. Naast het creëren van oneerlijke concurrentie, vervalt de gemeente tevens nogmaals in haar onterechte rol van vastgoedmakelaar (cfr o.a. het appartement debacle van het Veltershof).  De gemeente schept met deze beslissing een pijnlijk precedent. Op de vraag van een ander oppositieraadslid op welke manier het college denkt te financieren, antwoordde schepen Goes lachend ‘dat ze wel geld zouden bijdrukken’… Het verwijt van het college dat alle oppositiepartijen het voorstel afkeurden en niet met een oplossing op de proppen komen, is wel goedkoop.  In dat verband verwees raadslid Jean-Pierre De Groodt fijntjes naar de onbenutte kans om destijds het voormalig kloostergebouw, vlak naast ‘de Fonkel’, aan te kopen. Indien de oppositiepartijen van bij aanvang mee rond de tafel werden gevraagd, dan kon inderdaad gezamenlijk tot een oplossing worden gekomen. Overleg staat helaas niet in het woordenboek van deze meerderheid.

Onze fractie keurde mee de bijdrage van de gemeente in de politiezone het Houtsche goed, evenals het toekomstig gebruik van bodycams.

Naast de verder gebruikelijke obligate punten van goedkeuring van agenda’s en aanduiding van vertegenwoordigers voor (buitengewone) algemene vergadering van intercommunales, stond niet veel soeps meer op de agenda.

Noemenswaardig nog het feit dat de raadsleden zich, op vraag van IVBO, dienden te buigen over een definitie van snoeihout. Dit terwijl andere interessante voorgestelde schriftelijke vragen simpelweg van tafel geveegd worden.

Goed om te weten is dat de gemeente een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten met Blue-mobility voor de plaatsing van 8 deelfietsen aan het station. Leuk detail is, dat de gemeente hier voor 10 abonnementen krijgt om ter beschikking te stellen van haar ambtenaren. Met een beetje geluk kan misschien iemand anders ook gebruik maken van deze deelfietsen…