Gemeenteraad 28 november 2019

Op 4 december 2019

Deze gemeenteraad werd vooral beheerst/overschaduwd door de resem items over gemeentebelastingen die op de agenda prijkten.

De N-VA fractie, gesteund door de andere oppositiefracties, vond het absoluut niet kunnen dat eerst de gemeentebelastingen dienen te worden goedgekeurd, zonder dat er (voor de oppositie) een meerjarenplan ter beschikking is.  Je kan evenzeer alle inwoners van Zedelgem vragen om een blanco cheque te ondertekenen.

Daarom vroeg onze fractie om de punten over de aanvullende belasting op personenbelasting enerzijds en de opcentiemen op de onroerende voorheffing anderzijds uit te stellen.  Dat werd door alle raadsleden van de meerderheid weggestemd.

Opvallend is ook dat een aantal belastingen volgens de schepen van financiën met ‘maar een paar euro’ verhogen.  Als je dat procentueel bekijkt, dan kan dit in sommige gevallen oplopen tot 30%!

De gratis vuilzakken vallen er eveneens van tussen.  Voor een alleenstaande betekent dit een verhoging van 16% (9 euro) van de milieubelasting. Voor een gezin 27% extra (18 euro) en voor een gezin met 3 kinderen of meer 55% extra (36 euro).  Akkoord, de vervuiler betaalt.  Maar er is hiervoor geen compensatie voorzien, onder welke vorm dan ook.

Bijgevolg is het een en-en-verhaal dat ervoor zorgt dat iedere Zedelgemnaar vanaf volgend jaar meer zal moeten bijdragen.

Reikhalzend kijken wij uit naar het meerjarenplan.  We zullen het voor u kritisch onder de loep nemen.