Gemeenteraad 28 april

Op 5 mei 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

In januari was er geen gemeenteraad (wegens te weinig items) en ook in mei is er geen gemeenteraad voorzien. Gezien er in juli traditioneel ‘politiek reces’ is, dreigt het totaal aantal gemeenteraden onder het wettelijk verplicht aantal van 10 stuks te vallen. De voorzitter repte zich dan ook om te melden dat er op 8 september een extra vergadering gepland wordt met toelichting over WVI, Vivendo, IMEWO, De Lijn … Kwestie van het kind een naam te geven.

Traditionele items op de agenda : aanstellen van vertegenwoordigers en plaatsvervangers in diverse intercommunales. Ook in Zedelgem staat de techniek niet stil (behalve de microfoons in de raadzaal die al ettelijke jaren niet naar behoren functioneren), want vanaf nu wordt er digitaal gestemd! Echter liep ook dit niet van een leien dakje, want zelfs onze burgemeester kreeg te kampen met technische problemen.

Raadslid Ann Pattyn gaf de vertegenwoordiger in WVI wat huiswerk mee. Hij mag de opmerkingen i.v.m. de Snippenlaan en Xaveriaenenlaan onder de loep nemen, alsook checken waarom St-Elooi2 lokaal, en St-Elooi Zuid regionaal on hold staat. Daarnaast polste Ann Pattyn bij burgemeester Vermeulen naar de inhoud voor Zedelgem van het actiepunt ‘opvolging van het lokale DNA van het dorp’, dat tijdens overleg met de burgemeesters van Brugge en omgeving aan bod kwam. In beide gevallen werd geantwoord ‘dat ze het zouden meenemen en terugkoppelen’, een trend die de afgelopen 3 jaar meer en meer de regel is geworden in plaats van de uitzondering.

Bij de rubrieken over de financiën van de diverse kerkfabrieken, stelde raadslid Ann Pattyn de vraag of het correct is dat iemand van de gemeentelijke administratie zich ook bezig houdt met administratieve taken voor de kerkfabriek(en), wat door de bevoegde schepen werd beaamd. Dit kadert blijkbaar vooral in het aanvragen van subsidies bij diverse instanties. Ook stelde Ann Pattyn dat de voorziene investering voor de Sint-Laurentiuskerk een grote investering is, waarop schepen Devriendt repliceerde dat hiervoor, evenals voor de schilderwerken van de buitenkant een beheersplan werd opgesteld en subsidie werd aangevraagd. Vreemd genoeg was de schepen niet op de hoogte dat Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele de week voordien een subsidie had toegekend van €121.538,91  voor de verwarmingsinstallatie! Raadslid Eddy De Wispelaere bracht aan dat er eveneens een subsidie toegekend werd van €189.968,18  voor de recent verkochte pastorie van Loppem.  Volgens de schepen heeft de nieuwe eigenaar recht op deze toelage.

Het retributiereglement van de gemeentelijke sportactiviteiten werd na 12 jaar herzien. Raadslid Eddy De Wispelaere spoorde het gemeentebestuur aan om dit op geregelder basis te herbekijken. Daarnaast vroeg hij schepen Vermeulen of de sportraad betrokken werd bij de prijsbepalingen, waarop de schepen te kennen gaf dat de adviesraden hiervoor niet bevoegd zijn. Eveneens kreeg de schepen de vraag voorgeschoteld waarom de voordeligere tarieven voor de scholen niet meer gebruikelijk zijn. Het antwoord … ‘we zullen dit uitzoeken en terugkoppelen’.

Bij het retributiereglement voor het verwijderen van straatbomen, gaf raadslid Eddy De Wispelaere te kennen dat hij niet goed begreep waarom er een jaar tijd zit tussen het goedkeuren van dit reglement en de effectieve uitvoering er van. U kent het antwoord al, de schepen zal het uitzoeken

Het gemeentebestuur vroeg in de gemeenteraad de goedkeuring voor de lastvoorwaarden en gunning van het nieuwbouw politiekantoor. Raadslid Eddy De Wispelaere gaf aan dat de kostprijs inmiddels nagenoeg een derde hoger ligt dan de oorspronkelijke raming, en stelt voor om dit project tijdelijk uit te stellen. Hierbij gaf hij het voorbeeld van stad Torhout die wel het lef heeft gehad, om een eerder geplande investering (De Brouckere), voorlopig niet te laten doorgaan. De vraag tot uitstel van dit punt door onze fractie werd helaas weggestemd.

Colruyt plant een beperkte uitbreiding, waarvan een gedeelte in agrarisch gebied, gelegen in ‘Zedelgem West’. Raadslid Eddy De Wispelaere vroeg in die optiek of de plannen eerdere plannen voor het project ‘Zedelgem West’ opnieuw van onder het stof zullen worden gehaald. Het antwoord van schepen Naessens was dat de studie niet begraven is, maar voorlopig on hold staat, waarbij hij verwees naar het ruimtelijk beleidsplan in opmaak. Wij zijn alvast benieuwd naar de inhoud!

Onze fractie had ook een paar interpellaties ingediend. Zo vroeg raadslid Eddy De Wispelaere of het schepen van toerisme Ann Devriendt niet ontgaan was dat er subsidies toegekend worden in het kader van bepaalde projectvoorstellen. Volgens schepen Devriendt is de tijd om een project in te dienen danig kort en de voorwaarden enorm streng, waardoor het voor een gemeente als Zedelgem met beperkte capaciteit voor toerisme in de administratie, niet haalbaar is.

Raadslid Eddy De Wispelaere stelde eveneens de vraag hoe de campagne ‘maai mei niet’ aan de bevolking gecommuniceerd zou worden, en of er een lijst beschikbaar is met de openbare plaatsen waar dit zou toegepast worden. Schepen Haesaert antwoordde dat de gemeente het kruisbestuivingsproject blijft uitvoeren en de nodige publiciteit voor ‘maai mei niet’ zal gemaakt worden. Raadslid Eddy De Wispelaere voegde er nog aan toe dat het misschien te overwegen valt om vrijwilligers in te zetten voor het kruisbestuivingsproject.

De problematiek van vluchtelingen uit Oekraïne is onze fractie niet ontgaan. Raadslid Jean-Pierre De Groodt stelde de vraag hoe het gesteld is met de collectieve opvang en de opvang bij de Zedelgemse gastgezinnen. Volgens de burgemeester zouden 57 Oekraïners op Zedelgems grondgebied vertoeven, waarvan 14 in collectieve opvang (20 plaatsen beschikbaar), 14 bij gastgezinnen (77 plaatsen beschikbaar) en 29 bij familie/kennissen.  Ook vroeg hij schepen Ellen Goes of het huidig administratief personeel het extra werk/administratie wel voldoende aan kan, en of de sociale dienst kan volgen qua begeleiding en opvolging. Volgens de schepen is de situatie nog beheersbaar maar is het inderdaad zeer druk op de sociale dienst. Er is ook ondersteuning door een tijdelijk medewerker. Bij een toename van het aantal vluchtelingen dreigt de druk op het personeel echter wel te groot te worden.

Benieuwd of alles wat ‘meegenomen’ wordt, ook zal ‘teruggekoppeld’ worden. Wij volgen het kritisch op.

Heb jij vragen of opmerkingen? Contacteer ons via https://zedelgem.n-va.be/stel-je-vraag