Gemeenteraad 26 november 2020

Op 2 december 2020

Gezien de strengere COVID-maatregelen verliep deze gemeenteraad volledige digitaal en was er live
streaming voorzien (https://www.youtube.com/watch?v=XVFTtl20r_c&feature=youtu.be).

Intercommunales WVI
In de begroting 2021 van WVI staat vermeld dat er geïnvesteerd zal worden in Zedelgem St-Elooi Zuid. Op de vraag van raadslid Ann Pattyn of dit effectief voorzien is voor 2021 kon bevoegd schepen
Naessens niet antwoorden. Exact een jaar geleden stelde onze fractie dezelfde vraag en kregen wij ook toen geen antwoord. Toch vreemd dat, hoewel men als gemeentebestuur iemand afvaardigt
voor de buitengewone algemene vergadering, niet op de hoogte is van de voor Zedelgem relevante items in de begroting. Zou het dan toch gewoon om de postjes gaan ?

Samenwerkingsovereenkomst tussen zorgraad We40 en de lokale besturen met betrekking tot de pool huisbezoekers
In Zedelgem zijn 2 personen 4u per week inzetbaar voor extra toelichting i.v.m. de Covid-maatregelen. Onze fractie, bij monde van Eddy De Wispelaere stelde hierbij een aantal vragen. Betreft het een tekort van de overheid betreffende de contactopsporing? Werden die personen hiervoor opgeleid ? Blijkt dat de nodige opleidingen werden voorzien en dat voor deze overeenkomst geen extra middelen ter beschikking zijn. In Zedelgem werden in een maand tijd slechts 3 gevallen genoteerd.

Personeel – verhoging 2 de pensioenpijler
Om als gemeente in aanmerking te komen voor een korting op de responsabiliseringsbijdrage, dient de 2 de pensioenpijler voor contractueel personeel verhoogd te worden van 2,5% naar 3%. Meerkost
25.000 euro per jaar. Indien alle gemeenten echter inschrijven op dit systeem is er geen pot meer beschikbaar en dus ook geen korting op de responsabiliseringsbijdrage mogelijk. Raadslid Pattyn stelde dat dit alles wel zeer voorwaardelijk is. Daarnaast merkte zij ook op dat dit waarschijnlijk niet werd verwerkt in het meerjarenplan, wat door schepen van Financiën Devriendt werd bevestigd.

Welzijnsbeleid – nieuw reglement
Op uitdrukkelijke vraag van onze fractie werd de beslissing i.v.m. dit punt tijdens de gemeenteraad van juni uitgesteld. Reden hiervoor was omdat de SAR (senioren adviesraad) niet vooraf een degelijke uitleg had gekregen over de manier van toekennen van subsidies. Eveneens werd het aantal vereiste deelnemers van een activiteit verlaagd van 20 naar 12, om in aanmerking te komen voor een subsidie.

Interpellatie door de N-VA-fractie i.v.m. het relanceplan
Raadslid Pattyn stelde een drieledige vraag over het relanceplan in Zedelgem. Ze polste naar de manier van invulling van het noodfonds van +- 225.000 euro voor jeugd, sport en cultuur. Volgens schepen Verhaeghe werd ondertussen 87.000 euro gestort aan de betrokken verenigingen. Volgens de schepen is de verdeling van onder de verenigingen (50% van de jaarlijkse gemeentesubsidie) de meest eenvoudige en de meest objectieve. Slechts 1/3 van dit fonds werd dus door de gemeente geïnvesteerd in wat de Vlaams regering voor ogen had : sport-, jeugd- en cultuurverenigingen steunen. De rest van het bedrag zal besteed worden aan het sociaal weefsel in Zedelgem, waar alle verenigingen door gesteund worden: aanleg van een outdoor multi-sportterrein en een mobiel podium. Kostprijs van dit podium wordt rond 80.000 euro geraamd. Tijdens een eerdere vergadering van de fractieleiders ontstond een hevige discussie over de mogelijke aankoop hiervan. Zoals deze legislatuur gebruikelijk geworden is, was het een vergadering van eenrichtingsverkeer waarbij de meerderheid ‘meedeelt’ en de oppositie ondergaat. Van overleg dus totaal geen sprake. Raadslid Pattyn gaf aan dat er tijdens die vergadering niet werd beslist om tot aankoop over te gaan. Schepen Verhaeghe wist daar tijdens de gemeenteraad plots niks meer van, omdat hij naar eigen zeggen niet aanwezig was geweest op die vergadering. Ondertussen is duidelijk gebleken dat de schepen WEL degelijk present was. Schrijnend… Raadslid Pattyn vroeg daarenboven wat de kost is om zo’n mobiel podium te huren. We wachten op de cijfers zodat we de rekening kunnen maken ! Verder werd de vraag gesteld of de gemeente de nodige stappen zette om de adviezen van UNIZOte volgen. Schepen Devriendt gaf uitgebreide toelichting over de genomen acties. Blij te vernemen dat onze handelaars de nodige ondersteuning ondervinden. Finaal werd gepolst naar welke steunmaatregelen de gemeente voorziet, naast de fondsen die door de Vlaams en Federale overheid ter beschikking werden gesteld (Federaal: 54.000 euro Covid-subsidie & 31.000 euro consumptiebudget. Vlaams: 30.000 euro die wordt ingezet voor eerstelijns psychologische hulp). Met lokale middelen werden 58 laptops aangekocht.

Vraag van raadslid Pattyn i.v.m. de effentaks van de federale regering.
Een van de eerste beleidsdaden van de regering De Croo was het invoeren van een effectentaks. Elke rechtspersoon met een effectenrekening van minstens 1 miljoen euro zal jaarlijks 0,15% moeten afstaan. De paarsgroene coalitie probeert dit te verkopen als een solidariteitsbijdrage voor de gezondheidszorg. Aangezien ineen begroting inkomsten niet aan een specifieke uitgave gekoppeld mogen worden, valt dit onmogelijk hard te maken. De coronacrisis wordt eenvoudigweg misbruikt om een platte belastingverhoging verkocht te krijgen. Niet enkel privépersonen moeten deze belasting betalen, maar alle rechtspersonen die een effectenrekening aanhouden. Dus ook bv. gemeenten, OCMW’s, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, … Aangezien de meeste banken een negatieve rente aanrekenen op klassieke zichtrekeningen is een effectenrekening voor grote bedragen een financieel verstandige optie. We kunnen er vanuit gaan dat verschillende lokale besturen er bijgevolg ook gebruik van maken. Dat de federale regering andere bestuursniveaus belast is onaanvaardbaar. Dat is niet alleen de visie van de N-VA. Ook de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeente verzette zich reeds om die reden bij de federaal minister van Financiën Van Peteghem. Volgens schepen van Financiën Devriendt beschikt onze gemeente niet over effectenrekeningen, waardoor Zedelgem bijgevolg geen extra belasting ten deel zal vallen.

Vraag van raadslid Jean-Pierre De Groodt i.v.m. het gebruik van de koffieruimte van de Sociale Kruidenier
Volgens De Groodt was het een heel slecht idee van Oranje om te vergaderen in de zithoek, relaxruimte van de Sociale Kruidenier, zichtbaar naar de straatkant toe, èn bovendien zichtbaar koffie drinkend met een achttal personen net voor het raam aan de St. Laurentiusstraat. Ook al was de Sociale Kruidenier de facto gesloten voor klanten van de voedselbank waar zij momenteel geen koffie of drank mogen nuttigen wegens de coronaregels…. Volgens schepen Goes betrof het een werkvergadering van Oranje van mensen die één bubbel vormen en dus volledig volgens de regels verliep. Raadslid De Groodt wil de mensen van Oranje absoluut niet viseren, maar gaf te kennen dat er betere ruimtes zijn om te vergaderen om fysieke afstand te beweren en daarenboven ook geen verkeerde perceptie kunnen opwekken bij eventuele passanten.