Gemeenteraad 25 mei

Op 5 juni 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Op de gemeenteraad van mei stonden onze raadsleden wederom op scherp!

Bij het punt huurovereenkomst en protocol tot financiële samenwerking in het dossier Sint-Maarten vroeg raadslid Eddy De Wispelaere of het bedrag van 106.000 € per jaar dat de school dient te betalen aan de gemeente geïndexeerd wordt. Dit gezien dit in 2021 werd overeengekomen en alles ondertussen al een stuk duurder geworden is. Blijkt dat het bedrag van 140.000 € werd voorgesteld in het college. Volgens schepen Goes wordt het bedrag geïndexeerd. Daarnaast stelde het raadslid ook de vraag of de school ook de lusten geniet van de zonnepanelen die door de gemeente zullen gefinancierd worden. Volgens schepen Goes zal enkel het gedeelte dat voor de gemeente beschikbaar is, kunnen profiteren van de zonne-energie.

Naast het traditioneel luik om een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van intercommunale TMVS, kregen we de traditionele financiën van de diverse kerkfabrieken voorgeschoteld. Hierbij stelde raadslid Ann Pattyn (nogmaals) de vraag hoe ver het nu uiteindelijk staat met de herbestemming van de Zedelgemse kerken. Volgens schepen Devriendt staan ze nog geen stap verder. Van uit de VVSG zal nu een participatietraject opgestart worden om dit in goede banen te leiden. (https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/in-lokaal-januari-2023-patrimonium-p....)

Raadslid Jean-Pierre De Groodt liet van zich horen tijdens het agendapunt lasten voor de verkaveling Dorpwegel 8-12 (Aartrijke) op naam van Vajavis voor het bouwen van 5 woonentiteiten. Hierbij stelde hij zich de vraag of er al werd geantwoord op het bezwaarschrift dat werd ingediend. Volgens de schepen wordt de juridische weg gevolgd en zal het bezwaarschrift al dan niet gegrond verklaard worden.

Schepen van verkeer en mobiliteit Dehaemers stelde 3 nieuwe aanvullende politiereglementen voor in aanloop van de bouw van het nieuw schoolgebouw in de Loppemstraat, waaronder een aanpassing van het parkeerreglement op het Xaverianenplein door de invoering van een woonerf. Onze fractie stelt zich serieuze vragen bij deze aanpak.  Het aantal parkeerplaatsen wordt sterk gereduceerd. Volgens de schepen moet de bevolking gestimuleerd worden om met de fiets naar school te gaan. Hij heeft een punt, maar er zijn ook kinderen die niet met de fiets naar school komen. Sommige ouders brengen hun kinderen naar school en gaan van daar uit naar het werk. Volgens onze fractie is er nog werk aan de winkel wat mobiliteit betreft.

Burgemeester Annick Vermeulen gaf een korte voorstelling van het nieuw schoolgebouw en de uitbreiding van het woonzorgcentrum. Het siert haar dat ze deze nieuwe locatie looft omwille van de potentiële synergiën met de omgeving. Zou het schepencollege dan toch rekening gehouden hebben met onze bezwaren i.v.m. de initieel voorgestelde locatie?

Raadslid Jean-Pierre De Groodt merkte bij het voorstel van de aanpassing van het snelheidsregime op het grondgebied Zedelgem op dat een stuk Leliestraat ingekleurd staat als zone 70, terwijl dit nog in de bebouwde kom ligt.  Schepen Dehaemers gaf hem gelijk en zei dat de ambtenaar niet zorgvuldig genoeg gekleurd had.

OCMW raad

Bij het verkoopdossier van het pand in de Eernegemstraat 26, vroeg raadslid Jean-Pierre De Groodt waarom het bod (instelprijs) 85.000 Euro onder de schattingsprijs ligt. Volgens schepen Dehaemers is de schatter destijds uitgegaan van het gegeven van 3 appartementen en niet van uit de grondwaarde. Volgens onze fractie kan je je dan de professionaliteit van de schatter in vraag stellen. Of was er een gebrek aan informatie door het OCMW ?

Zoals steeds bekijkt de N-VA-fractie alle agendapunten met een kritische blik, zoals u dat van ons gewoon bent.  Heeft u nog vragen of bemerkingen? Laat het ons weten. Graag nodigen wij u ook uit om onze enquête in te vullen, zodat wij uw ongezouten mening kunnen vernemen over een aantal thema’s: https://zedelgem.n-va.be/enquete/uw-mening-telt-iedereen-burgemeester?fb...