Gemeenteraad 25 april 2019

Op 3 mei 2019

Opnieuw een verslag over de tussenkomsten van N-VA Zedelgem op de gemeenteraad van 25 april 2019. Hiermee willen we iedereen op de hoogte brengen wat er allemaal besproken wordt en hoe N-VA Zedelgem daarover denkt. Vragen, suggesties of opmerkingen zijn steeds welkom!

Aankoop schatting 69

Eddy

• Vraagt naar eerste verwijzing naar aanstellen schatter gebouw: ze zullen dit opzoeken en via mail laten weten. Eigenaardig dat het college beslist over een bedrag van 1.250.000 EUR terwijl in dezelfde zitting - volgens het dossier - de schatter wordt aangeduid.
  • Hoe zit het met bodemattest: tegenstrijdige gegevens? Blijkbaar wettelijke teksten.
  • Er is een omzendbrief BB 2017/4 van 27 september 2017  betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads- een provincieraadverkiezingen en het gebruik van informatiemiddelen. Deze omzendbrief adviseert de gemeentebesturen om met de nodige omzichtigheid op te treden en in extremis geen beslissingen te nemen die het beleid van de nieuwe raden of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren. Eddy vroeg zich af op de nieuwe raadsleden hierbij werden betrokken aangezien de beslissing is gevallen voor de start van de nieuwe legislatuur. Het gaat hier over een bedrag van ongeveer 50 miljoen Belgische franken.

N-VA Zedelgem kijkt uit naar het meerjarenplan, want we moeten vaststellen dat er hier heel wat verwachtingen zijn wat betreft de investeringen. Dit zal allemaal moeten vertaald worden in een financieel meerjarenplan. N-VA Zedelgem wordt ongeduldig en hoopt dat de meerderheid vlug met dit plan komt.

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Raadslid Eddy De Wispelaere zegt dat hij het besluit van 13 november 2018 graag zou doorgestuurd krijgen. De algemeen directeur zegt dat ze hiervoor zal zorgen. Verder zegt het raadslid dat er volgens hem onduidelijkheden zijn omtrent het bodemattest (zaken die elkaar tegenspreken). Schepen Jurgen Dehaemers vraagt het raadslid om zijn vragen schriftelijk te stellen aan de juridische dienst. Verder zegt het raadslid dat hij vernomen heeft dat de schatter het gebouw niet binnengetreden is en dat hij zich afvraagt hoe een schatter dan tot een correcte schatting kan komen. Raadslid De Wispelaere voegt toe dat hij zich ook vragen stelt bij een bestuurlijke beslissing die in 2018 genomen is omtrent de aankoop en hij verwijst naar de omzendbrief waarbij een bestuur zich niet kan verbinden tijdens een verkiezingsjaar voor dergelijke grote investering (hoog bedrag). Schepen Jurgen Dehaemers antwoordt dat dit verder geduid wordt ten tijde van de voorlegging van het meerjarenplan.

Kerkfabrieken

Ann

• Verschil tussen kerkfabrieken, vooral hoge bedrag St Elooi
  • Schepen Devriendt zegt dat loon priester daarin zit
  • Raadslid Sneppe brengt aan dat de priester rechtstreeks betaald wordt door overheid
  • Schepen Devriendt zal navraag doen naar loon: naar wie gaat loon en waarvoor wordt dit betaald.

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Raadslid Ann Pattyn vraagt naar het hoge bedrag lonen. Schepen Ann Devriendt antwoordt dat dit komt omdat de verloning van de pastoor hierop staat. Raadslid Dominiek Sneppe zegt dat het loon van de pastoor betaald wordt door het Ministerie. De algemeen directeur antwoordt dat dit correct is. Schepen Ann Devriendt zegt dat ze dit verder zal onderzoeken en dat ze de gemeenteraad zal informeren.

Vloethemveld

Jean-Pierre

• Goed uitgelegd door schepen Naessens adhv PowerPoint
  • Vraag ivm munitie die daar nog zou liggen: volgens schepen Naessens blijft de grond eigendom van ANB zodat indien er extra kosten voor ontruiming ed. zouden zijn, dan komt dit ook ten laste van ANB.
  • Vraag ivm oversteek op basis van inbreng raadslid De Meester, parking komt aan kant POV, dus overzijde van het domein: Jean-Pierre stelt voor na te denken over rond punt zodat verkeer niet telkens de baan hoeft over te steken bij oprijden en verlaten van de weg.

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Raadslid Jean-Pierre De Groodt vraagt of er rekening gehouden wordt met mogelijke gevaren (bvb. verwijderen munitie) en wie de kosten hiervan moet dragen. Schepen Arnold Naessens antwoordt dat ANB eigenaar blijft van de gronden en verantwoordelijk is. De gemeente neemt de gebouwen in erfpacht. Raadslid Pol Denys zegt dat er vroeger al een verwijdering gebeurd is. Raadslid Martine De Meester wil haar bezorgdheid uiten omtrent de parking aan de kant van de kazerne en vraagt of er rekening gehouden wordt met meer mobiliteit op de Diksmuidse Heirweg. Schepen Arnold Naessens antwoordt dat de gemeente investeert in een veilige oversteekplaats ten bedrage van 50.000 euro. Raadslid Jean-Pierre De Groodt vraagt of er een rondpunt kan voorzien worden en hij verwijst naar de Zabbekestraat. Schepen Naessens antwoordt dat hij de suggestie verder zal meenemen.

Vraag Gunther Descheemaecker naar culturele zaal in Zedelgem

Ann vraagt of dit kadert in een globaal plan van de Groene Meersen en verwijst naar de vraag van vorige gemeenteraad waarin verduidelijking werd gevraagd naar een besluit in een verslag van college en burgemeester ivm het globaal plan voor de Groene Meersen: ‘We zouden de intentie kunnen tonen dat we hier iets willen realiseren, zonder daarbij effectief over te gaan tot realisatie’.

Schepen Verhaeghe vraagt om deze vraag nog eens door te sturen zodat hij dit kan bekijken.

Verslag uit de notulen van de gemeenteraad:

Schepen Dirk Verhaeghe zegt dat hij de bezorgdheid van het raadslid deelt en dat hij ondertussen twee studiebureaus heeft aangeschreven. Verder zegt de schepen dat hij het meerjarenplan afwacht, er zijn mogelijkheden zoals een nieuwbouw op de grond in de Loppemsestraat die de gemeente aankocht (gelegen naast de Braambeier). Raadslid Dominiek Sneppe vraagt of dit de grond is waarop het gebouw Lachbekje staat. Schepen Verhaeghe bevestigt dit. Raadslid Sneppe zegt dat ze zich grootse plannen meent te herinneren over een ganse 'cultuurtempel' op deze grond. Raadslid Sneppe voegt toe dat dit project ook meegenomen kan worden naar de site Sint-Maarten. Schepen Verhaeghe zegt dat het niet de plannen van het bestuur zijn om twee culturele zalen in te richten en dat een centrale culturele zaal in de gemeente voor de hand ligt. Raadslid Martine De Meester vraagt of alle zaken rond cultuur gecentraliseerd moeten worden in Zedelgem dorp? Is dit de visie van het bestuur? Het raadslid verwijst naar de mogelijkheden in Jonkhove en het toekomstig centrum in Veldegem. Schepen Verhaeghe zegt dat hij het college zal voorstellen om een studiebureau aan te stellen. Raadslid Martine De Meester vraagt of er een ruime rondvraag zal gebeuren bij de verenigingen waaronder ook jongeren, namelijk wat zijn hun noden en waaraan moet de culturele zaal voldoen? Schepen Dirk Verhaeghe antwoordt dat dit aan bod kan komen op de adviesraden. De schepen zegt verder dat er steeds culturele activiteiten in de deelgemeenten kunnen doorgaan. Raadslid Ann Pattyn vraagt of het project nieuwe culturele zaal bekeken zal worden in het totaalproject Groene Meersen en ze voegt toe dat ze hierover in een vorige gemeenteraad vragen had gesteld en hierop nog geen antwoord had gekregen. De schepen vraagt het raadslid om haar vraag naar hem te mailen. Raadslid Dominiek Sneppe duidt cijfermatige berekeningen van de partij Vlaams Belang en zegt dat er volgens haar berekeningen 2,2 miljoen euro kan gaan naar gemeenten voor bvb. 'een culturele tempel'.

Geluidsoverlast en fijn stof overlast

Eddy bevestigt dat dit probleem zich al heel vaak op de agenda heeft laten plaatsen.

En stelt dat het moeilijk uit te leggen valt aan de bewoners dat er wel geluidswerende borden geplaatst worden rond Tillegem, richting Jabbeke voor de konijnen en de vogels? En in Loppem komt niets?

N-VA Zedelgem steunt dus ten volle de petitie van de betrokken inwoners.

Verslag van de notulen van de gemeenteraad:

Schepen Arnold Naessens zegt het raadslid dat ze grondig werk heeft verricht. De schepen duidt vorige resultaten van geluidsmetingen en informeert dat het Vlaams Gewest maatregelen doet als een bepaald aantal decibels overschreden is. Schepen Naessens zegt verder dat er meerdere keren met het Vlaams Gewest overlegd is en dat het aantal decibels niet voldoende hoog was. De schepen zegt dat hij zich aansluit bij het raadslid en dat er met de gemeente verdere druk gezet moet worden. Raadslid Martine De Meester zegt dat de petitie van de inwoners een verzwarend element kan zijn in het dossier voor de hogere overheid. Schepen Arnold Naessens zegt dat er nu best geen metingen gebeuren omdat het verkeer minder is omwille van de werken. Het is zijn voorstel om de metingen uit te voeren na de zomer. Raadslid Dominiek Sneppe zegt dat er wat fijn stof betreft niet te kort door de bocht mag gegaan worden en voegt tegelijk toe dat haar fractie het voorstel zal steunen. Er zijn meerdere rode punten in de gemeente, aldus raadslid Sneppe. De vraag is waarom er een rood punt is in Loppem? Volgens het raadslid mag er niet te snel geconcludeerd worden en kosten gemaakt worden. Raadslid Martine De Meester voegt toe dat het zwaar doorgaand verkeer in de dorpskern van Aartrijke evenzeer een groot aandachtspunt is. Raadslid Eddy De Wispelaere zegt dat zijn fractie zich aansluit bij de petitie en het voorstel van de fractie Groen. Alle krachten moeten aangepord worden om aandacht van hogerhand te krijgen voor de verkeersproblematieken en hij verwijst naar de toekomstige ontwikkelingen rond de Chartreuse die de problemen mogelijks verergeren.

Opmerkingen over de notulen

Ann vraagt hoe opgenomen wordt dat er een extra opvolging komt van de begeleiders van de opvanginitiatieven.

Blijkbaar kan dit niet, maar schepen Verhaeghe zal het document dat bijgevoegd wordt bij de aanvraag doormailen.