Gemeenteraad 22 februari

Op 9 maart 2024, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Onze fractie was terug paraat op de gemeenteraad met inhoudelijke vragen! Na de uiteenzetting door de Algemeen Directeur over de acties in 2023 binnen de organisatiebeheersing stelde raadslid Ann Pattyn nog een aantal inhoudelijke vragen. Zo vroeg ze of de thuiswerkregeling nog steeds van toepassing is, waarop geantwoord werd dat dit afhankelijk is van dienst tot dienst, maar beperkt is tot maximum 2 werkdagen per week.  Ook vroeg raadslid Pattyn of de afspraakregeling in het gemeentehuis gemonitord wordt en daarop volgend de bezetting bijgesteld wordt. Betreffende het ziekteverzuim werd de vraag gesteld of er hieromtrent cijfers gekend zijn en of die vergeleken worden met de ons omringende gemeenten.

Betreffende het punt over de erfpacht die wordt toegekend  aan scholengroep St-Rembert voor de school in de Loppemsestraat stelde raadslid Ann Pattyn de vraag of de sportzaal/polyvalente zaal ook voor het brede publiek zal beschikbaar zijn. Hierbij verwees ze naar de problematiek van de multifunctioneel centrum in Loppem, waar de polyvalente ruimte enkel door de lokale toneelvereniging mag gebruikt worden.

Bij het reglement voor het gebruik van het onthaalplein voor het kamphuis in het Vloethemveld stelde raadslid Jean-Pierre De Groodt de vraag wat er juist bedoeld wordt met ‘grote evenementen’. Het kan niet de bedoeling zijn om mega-evenementen te organiseren, wat voor overlast kan zorgen.  Ook vroeg hij of de ordediensten tijdig verwittigd worden naar aanloop van het evenement, om de veiligheid te kunnen garanderen.

Raadslid Ann Pattyn gaf aan bij het punt over de toegankelijkheidspremie van handelszaken, dat ze het vreemd vond dat er geen rekening werd gehouden met de aanbevelingen van de raad lokale economie.  Volgens schepen Goes gaat het om een vergetelheid.

Van uit de fractie Vooruit werd een vraag ingediend om een brief te sturen naar Batopin om geldautomaten te voorzien in alle deelgemeenten van Zedelgem, te beginnen in Aartrijke.  Onze fractie steunt dit voorstel. Fractieleider Eddy De Wispelaere lichtte toe dat de vraag vooral kwam vanuit de hoek van de ouderen en beweging.net. Bij de stemming van dit punt was er wel wat hilariteit doordat de burgemeester verkeerd stemde, en de stemming bijgevolg opnieuw diende te gebeuren.  Ook wel vreemd dat de raadsleden van de meerderheid, vanuit de hoek van de ouderen (Vlaamse Ouderenraad, Zedelgemse SeniorenAdviesRaad, GrootOuders- en SeniorenActie Gezinsbond) en beweging.net (Okra), opeens tegen het voorstel stemden.

Raadslid Ann Pattyn diende een vraag in met betrekking tot verkeerd verspreide informatie betreffende de verhuur van de sportzaal met uitschuifbare tribune in het multifiunctioneel gebouw Sint-Maarten in Loppem. In de pers én in de door de gemeente verspreide folder staat vermeld dat deze ruimte kan gehuurd worden, terwijl dit enkel weggelegd is voor de lokale toneelvereniging.  Schepen Goes heeft beloofd om dit recht te zetten.

Een tweede vraag van raadslid Pattyn was hoe ver het staat met het eerder voorstel van de N-VA-fractie om een natuurbegraafplaats te realiseren.  Volgens de burgemeester zal dit voorzien worden, palend aan de huidige begraafplaats in Veldegem.  Op de vraag van ons raadslid wanneer dit tot stand zal komen, volgde een verwarrend verhaal over het aanplanten van bomen ter compensatie van de fietssnelweg. Dit zal pas vanaf 2026 kunnen.