Gemeenteraad 21 december

Op 3 januari 2024, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Ook voor de laatste gemeenteraad van 2023 was er een vrij beperkte agenda.  Meer nog, er trad een nieuwe regel in voege om de oppositiepartijen zo weinig mogelijk aan het woord te laten komen.

Waar voorheen de mogelijkheid bestond om vragen te stellen na de presentatie van de aanpassing van het meerjarenplan, dienden deze dit keer voorafgaand aan de gemeenteraad schriftelijk ingediend te worden! Desalniettemin stelde raadslid Ann Pattyn nog enkele bijkomende vragen. Zo wees ze het schepencollege er op dat onze fractie het vreemd vindt dat de verdere verkoop van de appartementen in het Veltershof geschat wordt op 5 stuks in 2024 en 2 in 2025.  Nogmaals het bewijs dat de rol van vastgoedmakelaar die de gemeente zich heeft aangemeten,  een volledig miskleun is.  Daarenboven stelt onze fractie vast dat er aan derden belasting wordt geheven op leegstand, dit terwijl onze gemeente zelf over nogal wat leegstaande panden beschikt.

Bij de rapportage van de over de regionale ontwikkelingen binnen de Brugse referentieregio vroeg raadslid Ann Pattyn waarom Zedelgem niet meer zal deelnemen aan het SDG-project (Sustainable Development Goals) in samenwerking met de Zedelgemse scholen.  Dit terwijl de gemeente nochtans aangeeft dat ze duurzaamheid belangrijk vindt (cfr burgemeestersconvenant).  Volgens burgemeester Annick Vermeulen “hebben scholen te veel aanbod, waardoor ze niet op het voorstel zijn ingegaan”. Onze fractie stelt zich de vraag of er destijds, vooraleer in te tekenen voor dit project, er overleg is geweest met de Zedelgemse scholen.

Raadslid Eddy De Wispelaere vroeg zich af hoe het amateuristisch plannetje van de toevoeging van de extra speelzone van de school Sint Maarten Loppem tot stand was gekomen.  Bij gebrek aan vermelding van straat, afmetingen en windrichting is het absoluut niet mogelijk om zicht te krijgen op de inplanting van de extra zone.  Op zijn vraag wie deze extra kost zou dragen, antwoordde schepen Timmerman dat deze kost geïntegreerd is in het project.

Nu de gemeente ook overgegaan is tot de aankoop van een pand in Aartrijke om verder in de kinderopvang te voorzien, lag in de gemeenteraad de huurovereenkomst met de nieuwe uitbater ter goedkeuring op tafel. Hierin wordt bepaald dat de gemeente zal instaan voor 50.000 euro voor werkzaamheden die in het huis zullen worden uitgevoerd.  Raadslid Eddy De Wispelaere stelde de vraag of de gemeente dan ook bij alle andere crèches en dagmoeders deze werken zal bekostigen. Zoals in een vorige gemeenteraad al aangehaald, vindt onze fractie dat er een verkeerd precedent geschept wordt en er op die manier oneerlijke concurrentie gecreëerd wordt ten opzicht van privé-uitbating.

Toen raadslid Jean-Pierre De groodt aan schepen Dehaemers meer uitleg vroeg over hoe en waar de stockage van goederen buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst of achtergelaten zou gebeuren, kon hij enkel aangeven dat de situatie zou geëvalueerd worden. Daarnaast vroeg Jean-Pierre De Groodt wat er met de inboedel gebeurt in geval van uithuiszetting, waarop hij uitgebreid antwoord kreeg van de algemeen directeur.

Het retributiereglement voor de culturele voorstellingen deed bij raadslid Ann Pattyn een aantal vragen rijzen. Zo vroeg zij aan schepen Charlotte Vermeulen hoe de technische kosten verwerkt werden in de kostberekening van de nieuwe ticketprijzen en welk referentiekader hiervoor werd gebruikt. De schepen beloofde hier nog op terug te komen. Daarnaast blijkt ook toch wat verwarring over welke korting de scholen nu al dan niet genieten.

Het reglement vrijwilligerswerk voor onderhoud van kapellen op het openbaar domein deed bij onze fractie de wenkbrauwen fronsen.  Raadslid Ann Pattyn stelde zich de vraag of het bijhouden van een logboek van de uitgevoerde onderhoudswerken van een kapel niet een brug te ver is.  Mogelijks schrikt dit vrijwilligers zelfs af om de taak op zich te nemen.  Schepen Dehaemers gaf aan dat hij bereid is om een administratief eenvoudiger registratie uit te werken.

Raadslid Jean-Pierre De Groodt had een bedenking bij het slopen van 6 eengezinswoningen in de Kan. Davidstraat te Aartrijke.  Hij vroeg zich af of het geen optie was om 6 nieuwe woningen te plaatsen die konden fungeren als assistentiewoningen dichtbij OC Cirkant.  Finaal kon hij zich wel vinden in het voorstel om het vrijgekomen gebied te voorzien als openbare groenzone.  Hij voegde er aan toe dat een speelpleintje met fitnesstoestelen op die locatie ook een mooie invulling zou zijn.

Onze fractie kwam in actie op álle agendapunten van deze gemeenteraad! Wij houden duidelijk de vinger aan de pols.