Gemeenteraad 17 december 2020

Op 31 december 2020

Aanpassing meerjarenplan

Na teleurstellende realisaties qua investeringen in het eerste semester van 2020 (Slechts 7% van de gebudgetteerde investeringen in materiële vaste activa werd uitgevoerd ! Voor immateriële activa bedroeg dit 15%) ziet het er naar uit dat het college van burgemeester en schepenen zichzelf veel druk oplegt door zo goed als het eerder voorziene budget voor 2020 quasi integraal door te schuiven naar 2021.  Naast de zware meerkost voor project Develter in Veldegem (3 miljoen euro!) wordt nu ook geopteerd om het project Sint-Maarten in Loppem te financieren voor een bedrag van 5 miljoen euro. Is dit bedrag wel geloofwaardig, als je de misrekening i.v.m. Develter bekijkt?  Volgens raadslid Ann Pattyn lijkt het vreemd dat er eveneens 5 miljoen euro extra wordt gebudgetteerd voor niet-prioritaire doelstellingen (doelstellingen waarover niet gerapporteerd moet worden) waarvan de schepen van Financiën niet kon vertellen waar dit over gaat. Wij zijn benieuwd naar de details. Ook worden volgens raadslid Pattyn de voorziene inkomsten voor verkoop van materiële vaste activa zwaar overschat.  Op de vraag wat er met het budget van 520.000 euro voor sport zal gerealiseerd worden, bleef de betrokken schepen zeer op de vlakte.  Algemeen kunnen we stellen dat er bitter weinig gerealiseerd werd in 2020 en de bedragen vooral boekhoudkundig naar volgend jaar overgeheveld worden, zonder dat men effectief concrete plannen kan/wil voorleggen.

Subsidiereglement voor kadervorming van de jeugd en voor jeugdwerkinitiatieven

Raadslid Eddy De Wispelaere stelt vast dat de goedkeuring van beide reglementen niet volgens de regels van de kunst zijn verlopen.  De schepen beroept zich op een schrijven van de voorzitter van de Zedelgemse jeugdraad (uit Wingene nota bene) van 6  juni, terwijl het laatste verslag van de Jeugdraad dateert van 12 maart… De voltallige gemeenteraad stemt in met de vraag van ons raadslid om beide punten uit te stellen, zodat beide reglementen ter goedkeuring kunnen worden voorgelegd tijdens een eerstvolgende Jeugdraad.  Andermaal moesten wij vaststellen dat de werking van de adviesraden niet au sérieux wordt genomen.

Naar aanleiding van het item ‘inventaris funerair erfgoed op begraafplaats Aartrijke’ stelt raadslid De Wispelaere de vraag wanneer de belofte van twee jaar geleden aan voormalig N-VA raadslid Jef Bogaert, om de gedenkplaat van Pater Amaat Vyncke opnieuw een eervolle plaats te bezorgen, zal gerealiseerd worden.   Schepen Dehaemers zal ons hierover schriftelijk informeren.

Bij het punt over de nieuwe legislatuurovereenkomst met Regionaal Landschap Houtland, stelde De Wispelaere de vraag in hoeverre er voldoende communicatie is tussen de vrijwilligers van dit orgaan en de gemeente.  Dit omdat uit de praktijk is gebleken dat beide partijen naast elkaar hebben gewerkt.

Beheer recyclagepark analyse overdracht aan IVBO

Schepen Naessens somde een aantal argumenten op waarom een overname van het Zedelgems containerpark door IVBO een goed idee zou zijn.  Onze fractie onthield zich bij de stemming omdat wij er helemaal niet van overtuigd zijn dat de beslissing om de autonomie uit handen te geven, de Zedelgemse inwoner ten goede zal komen.

Actieplan behalen Bindend Sociaal Objectief

Bij de studie welke gronden van gemeente, OCMW en kerkfabrieken er nog voorhanden zijn, met welke bestemming en of - indien het BSO niet bereikt zou kunnen worden - deze gronden kunnen ingezet worden voor sociale woningbouw, bleek dat onder andere ook een stuk grond ter hoogte van de Patrijzenhoek in ogenschouw wordt genomen.  Raadslid Ann Pattyn stelt vragen over de Patrijzenhoek en ze verwijst naar de bouwmeesterscan dat het aansnijden van dit woonuitbreidingsgebied, dat waterziek gebied is, ten stelligste afraadt. Verder verwijst raadslid Ann Pattyn naar de plannen van minister Zuhal Demir naar bosaanplant en het Vlaamse beleidsplan van Ruimte Vlaanderen dat ondermeer schrappen van bouwgrond vooropstelt. Vandaar, vervolgt raadslid Ann Pattyn, is er het voorstel van de N-VA-fractie om het gebied Patrijzenhoek als een groen gebied te bewaren. Schepen Arnold Naessens zegt dat dit punt niet gaat om de inrichting van gebieden, maar wel over het aanbod van sociale huisvesting. Over de inrichting van het gebied Patrijzenhoek kan er op een ander moment gedebatteerd worden, stelt schepen Arnold Naessens.  Eerder gaf onze fractie al te kennen dat wij hierover willen ‘debatteren’, maar wij stellen vast de communicatie hieromtrent eenrichtingsverkeer blijft …