De eindejaarslijstjes van N-VA Zedelgem: deel 2

Op 28 december 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Hoe blikken onze bestuursleden terug op het voorbije jaar? En wat wensen ze jou voor het nieuwe jaar? Dit zijn de antwoorden van Eddy De Wispelaere, An Noë, José Tordoir en Dirk Cleenwerck.

1. Eddy De Wispelaere

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

Positief! Niet gedacht dat corona zo vlug zou verminderen met het gevolg dat onze samenleving dan toch betere vooruitzichten heeft gekregen. Dus extra genoten van de kansen die we kregen…

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

De discussie over de kernuitstap en de problematiek rond de sterk stijgende brandstoffen. En als er alternatieven (groene elektriciteit) aanwezig zijn, dan terug de discussie hoe men er zal voor zorgen dat dit bij de gebruiker komt!

Wat was jou het beste radio en/of tv-programma, toneelstuk, concert, boek, film, cd of optreden in het afgelopen jaar?

Het laatste optreden van zanger Rob de Nijs was wel opvallend in 2022. Kijken naar een vast ‘tv-programma’ of luisteren naar het ‘beste radio-programma’ heb ik geen voorkeur. Wel interesse voor Scandinavische series met o.a. Huss. Als boek noem ik hier ‘Leve de Camino’ van Johan Cloet, daar ik zelf het geluk heb gehad dit eens zelf te kunnen ondernemen.

Wie wens je wat toe voor 2023?

Gezondheid voor iedereen! En dat iedereen kansen zou krijgen in onze samenleving en als je deze kansen krijgt, je ze dan ook grijpt!

2. An Noë

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

De terugblik op het jaar 2022 is er voor mij, net zoals voor vele mensen, één met gemengde gevoelens.

We werden in 2022 nog steeds geconfronteerd met het grote aantal vluchtelingen dat naar ons land kwam op zoek naar een beter en veiligere toekomst. Vele mensen vluchten voor oorlog en onrust in hun eigen land. Families worden uiteengerukt en zij die kunnen, gaan op zoek naar een betere toekomst. De onmenselijke tocht die sommigen ondernemen is voor ons bijna niet te vatten. Met schamele rubberbootjes, door illegale menssmokkelaars beroofd van hun laatste geld en menselijke waardigheid komen ze soms in België aan. Maar wij doen wat we kunnen, vele hartverwarmende initiatieven van burgers haalden het nieuws. denk maar aan de vuurkorven, soep en barbeques op de brug aan het klein kasteeltje voor de tientallen vluchtelingen die de nacht in de koude moesten doorbrengen.

We zorgen ervoor dat ze geld, een dak boven hun hoofd en een toekomst kunnen krijgen maar we vergeten soms de andere kant van het verhaal. Vele van deze vluchtelingen hebben verschrikkelijke taferelen meegemaakt, sommigen hebben hun ouders of kinderen al maanden niet gezien, sommigen zijn getraumatiseerd en anderen hebben een zwaar verlies geleden.

Het is in deze periode dat we deze mensen een extra hart onder de riem kunnen steken. Door professionele psychologische hulp te bieden maar ook door er gewoon te zijn voor hen en hen warmte en veiligheid te bieden want in deze periode lijkt vooral die ene lege stoel aan tafel toch nog net iets leger.

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

Voor mij, net als voor heel veel Vlamingen en de rest van de wereld is de oorlog in Oekraïne het meest opvallende feit dit jaar. Jammer genoeg zullen we deze ook nog een stuk verder meenemen in 2023. Al vind ik het feit dat ex-president Trump zich kandidaat stelt voor de volgende presidentsverkiezingen in de kantlijn toch ook wel het vernoemen waard als 'opvallend' maar niet onverwacht.

De beste film voor mij dit jaar was 'the swimmers'.

Het is het verhaal van de Syrische Yusra en Sara Mardini. De fim toont hun waargebeurd verhaal hoe ze al zwemmend naar Europa vluchtten en hoe Yusra het tot de Olympische spelen schopte. Ondanks de realistische weergave en soms harde beelden en verhaallijn blijft het een 'feelgoodverhaal'

Wie wens je wat toe voor 2023?

We zullen samen ons feelgoodverhaal moeten schrijven in 2023, met samenhorigheid, veel liefde en warmte voor onze medemens. De corona-periode heeft niet alleen miserie gebracht, maar ook veel mooie dingen. Voor de eerste maal hebben velen van ons beseft dat we huidhonger kunnen hebben, dat we nood hebben aan contact en dat we soms eens wat meer bij die ene eenzame vriend of bij ons moeder in het rusthuis moeten gaan. dat wens ik iedereen toe voor 2023... veel knuffelcontact met elkaar!

3. José Tordoir

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

Oog voor een beter 2023 moeilijk jaar achter de rug voor de meeste mensen het leven kost een pak meer en is nog niet direct voorbij.

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

Schandalen met overheidsgeld, fraude...

De ochtendshow op radio 2 jammer dat het niet meer per provincie zal te beluisteren zijn en twee weken zelf radio maken bij radio Corneel in Veldegem.  ,

Wie wens je wat toe voor 2023?

Ik wens iedereen een liefdevol en gezond 2023 toe zonder veel zorgen!

4. Dirk Cleenwerck

Hoe blik jij terug op het voorbije jaar 2022?

Het was een moeilijk jaar waar iedereen getroffen werd door de inflatie en de energiecrisis.

Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

Het ontslag van een staatssecretaris omdat ze de juiste begroting durfde te publiceren.

Lord of the Rings: The rings of power.

Wie wens je wat toe voor 2023?

Ik wens iedereen een goede gezondheid toe.