• Header N-VA Zedelgem
N-VA Zedelgem

‘Aartrijke geïsoleerd door slechte busverbinding’

Op 12 juni 2014

Ann Allemeersch heeft zelf de busverbindingen vanuit Aartrijke naar Zedelgem en Brugge getest. ‘De bediening door De Lijn vanuit Aartrijke is zeer karig’, zegt Allemeersch. ‘Op weekdagen is het heel moeilijk om vanuit Aartrijke, Zedelgem of Brugge te bereiken. In het weekend is dat zo goed als onmogelijk. Om het halfuur is er een bus tussen Merkenveld en Brugge, met stopplaatsen in Zedelgem Dorp en Loppem. En dat is het.’ Allemeersch vindt dat De Lijn de situatie in Aartrijke wat beter moet onderzoeken. ‘Er zouden beter enkele bussen naar Zuidwege rijden richting de kerk van Aartrijke in plaats van naar Merkenveld.’

‘Uiteraard moet bij het maken van die plannen rekening worden gehouden met de noden van de gebruikers. Een aanvulling moet mogelijk zijn. Of misschien is een combinatie van de twee mogelijk.’

Volgens Allemeersch biedt de bestaande belbus geen comfortabele oplossing. ‘De belbus is vooral voor oudere mensen moeilijk. Daarom moet het gemeentebestuur bij De Lijn aandringen op een betere dienstverlening. De Aartrijkenaars leven op een eiland. Ze hebben recht op een goed uitgebouwd openbaar vervoer. Nu zijn ze totaal geïsoleerd.’

Burgemeester Patrick Arnou (CD&V-Nieuw) erkent het aangekaarte probleem.

‘Niet alleen in Aartrijke, maar ook in Veldegem zijn er minder goede verbindingen naar Brugge’, zegt hij. ‘Er is een verschil tussen de bediening van stedelijke en landelijke kernen. In stedelijke kernen zoals Zedelgem en Loppem is er een verbinding om het halfuur. Voor Aartrijke en Veldegem kan De Lijn niet putten uit de middelen van stedelijk vervoer. In het kader van de besparingen werden de bediening teruggeschroefd. We tekenden toen al protest aan. Als gemeente blijven we absoluut vragende partij en er is ook een overlegmoment met De Lijn gepland. We zullen dit dossier niet loslaten tot iedereen tevreden is.’